چکیده:
یکی از موضوعهای اساسی دنیای مدرن، مسئلهی از خودبیگانگی است که در این مطالعه به بررسی این مسئله در داستآنهای کودک و نوجوان پرداخته شده است. در این پژوهش با رویکردی غیرپیدایشی، مؤلفههای ازخودبیگانگی در داستانهای یادشده، بررسی و روندهای ازخودبیگانگی مطرحشده در این داستآنها مشخص شده است. همچنین همانندیها و ناهمانندیهای داستانهای دو گروه سنی کودک و نوجوان در طرح این مقوله، مورد مطالعه قرار گرفته است. برای دادهیابی، پژوهشگر از روش اسنادی و بهمنظور دادهکاوی، از روش تحلیل محتوای قیاسی و استقرایی مایرینگ بهره گرفته است. نمونه از نوع هدفمند بوده که شش داستان را شامل میشود. نتایج نشان داد که در این داستانها، مؤلفههای ازخودبیگانگی وجود دارد که بسامد آن در داستآنهای نوجوان، بیشتر است. روندهای ازخودبیگانگی مشاهده شده در این آثار عبارتند از: گذار از روح فردی به جمعگرایی افراطی و گذار از روح جمعی به فردگرایی افراطی. در داستآنهای نوجوان هر دو روند و در داستانهای کودکان تنها روند نخست مشاهده میشود.
خلاصه ماشینی:
کل متن در این داستان به مؤلفههای ازخودبیگانگی زیر پرداخته شده است: مادهزدگی، پذیرش بیچون و چرا، تودهایشدن، تعیینشدگی پاراگرافها: (رجوع شود به تصویر صفحه) جملهها (رجوع شود به تصویر صفحه) 7-2.
کل متن در این داستان به مؤلفههای ازخودبیگانگی زیر پرداخته شده است: پذیرش بی چون و چرا، تعیینشدگی پاراگرافها: (رجوع شود به تصویر صفحه) (رجوع شود به تصویر صفحه) جملهها (رجوع شود به تصویر صفحه) 7-3.
کل متن در این داستان به مؤلفههای ازخودبیگانگی زیر پرداخته شده است: پذیرش بیچون و چرا، تودهایشدن، تعیینشدگی، مادهزدگی پاراگرافها: (رجوع شود به تصویر صفحه) (رجوع شود به تصویر صفحه) جملهها (رجوع شود به تصویر صفحه) 7-4.
کل متن در این داستان به مؤلفههای ازخودبیگانگی زیر پرداخته شده است: تودهایشدن، تعیینشدگی پاراگرافها: (رجوع شود به تصویر صفحه) 7-6.
داستانهای کوههای سفید، شهر طلا و سرب، برکهی آتش از آنجا که این سه کتاب داستان در ادامهی هم نوشته شده است و در واقع یکموضوع را دنبال میکند، ازخودبیگانگی مطرحشده در این داستانها را میتوان در قالب یک روند بیان کرد که بهشرح زیر است: گذار از روح فردی (وجدان فردی) به جمعگرایی افراطی (تودهایشدن): فرد در آغاز، بر مبنای افکار و خواستههای درونیاش اقدام میکند، قدرت اندیشهی مستقل را دارد.
همانندیهای داستانهای گروه سنی کودک و نوجوان در طرح مقولهی ازخودبیگانگی در هر دو گروه سنی، به مسئلهی حساسیتزدایی پرداخته شده است که بر اساس آن، فرد به مرور حساسیت خود را نسبت به عقاید و خواستههای درونیاش از دست میدهد و عقلانیت افراطی که شامل نگاه شدید حسابگرانه و کمی نسبت به جریانات اطراف است، جایگزین آن میشود.