چکیده:
آن معترض بودند،به تبعید از محل اقامت و یا تبعید از کشور خود محکوم میشدند.کما اینکه در مورد گریبایدوف نیز سرنوشت چنین است و او که با قیام شورشیان دکابریست همراه و همصدا بود به ایران تبعید شد و پس از آن اثر جاودانهء خود،کمدی منظوم امان از عقل را خلق کرد.گریبایدوف که بهعنوان یکی از نمایشنامهنویسان پیشروی تئاتر کمدی آن دوران اروپا و روسیه اشتهار داشت،در ایران عنصری سیاسی محسوب میشد.کشته شدن وی در ایران زمینهای شد تا ایرانیان شناخت بیشتری نسبت به تئاتر اروپایی پیدا کنند،زیرا در سفر هیأت ایرانی به روسیه که در ارتباط با مرگ او بود،نخستین زمینههای همکنشی ایرانیان با تئاتر روسیه و اروپا فراهم شد که در سال 1829 میلادی در پترزبورگ رخ داد.
خلاصه ماشینی:
"اما نکتهای که شاید کمتر به آن پرداخته شده و دلیل اصلی نگارش این مقاله است،اینست که گریبایدوف علاوه بر آنکه شخصیتی سیاسی به شمار میآید،در عین حال در ادبیات روسیه او بهعنوان نویسنده و نمایشنامهنویسی معروف است که دارای اثری مشهور همچون کمدی امان از عقل است،از همین روست که این مقاله به بررسی شخصیت ادبی گریبایدوف از نگاه مهمترین اثرش یعنی کمدی امان از عقل میپردازد که نکات ارزنده و آموزندهای را در شناخت هرچه بهتر نویسنده بازگو میکند.
اما دستهء دیگری از نویسندگان هم هستند که تمامی فعالیت ادبی و هنر خلاقهشان صرف نگارش تنها یک اثر برجسته شده که همین یک اثر برای آنان شهرت بسیار به همراه داشته و تا نسلهای آینده نیز همچنان یک شاهکار در ادبیات محسوب شده است و -------------- (1)- ?ope OT YMa :این اثر در کتب مختلف به شکلهای مختلفی به زبان فارسی ترجمه شده است،از جمله:امان از عقل،فغان از شوخی(تاریخ ادبیات روسیه،د.
درباره علت پرداختن گریبایدوف به موضوع بهپاخواستن علیه بی عدالتی در نمایشنامهاش،میتوان چنین گفت که این موضوع یعنی تفکر و تعقل انسان و مبارزهء او در برابر بدی و بیعدالتی موضوعی است که پس از پیروزی روسیه در جنگ با ناپلئون در سال 2181 تحت عنوان جنگ میهنی،به شدت توسط نویسندگان و اندیشمندان روسیه مورد توجه قرار گرفت که گریبایدوف در کمدی امان از عقل،چاتسکی قهرمان داستان را بهعنوان سمبل تفکر و تعقل انسان و مبارزهء او در برابر بدی و بیعدالتی جامعه معرفی میکند."