چکیده:
بهترین روش برای مقابله با فساد اداری،شناسایی علل پیدایش و تعبیه راههایی برای مقابله با بروز آتی و گسترش آن است.این تحقیق قصد دارد تا با وارد شدن به عرصه مدارس(که کمتر در ادبیات موضوعی ایم مفهوم مشاهده میشود)علل بروز فساد در مدارس آموزش و پرورش را شناسایی کرده و متعاقبا راهکارهایی را برای مقابله با عوامل بروز و گسترش فساد ارایه اداری نماید.نتایج حاکی از آن است که شرایط اقتصادی کارکنان بیشترین و قوانین و مقررات کمترین تأثیر را در پیدایش و گسترش فساد اداری دارند.همچنین،راهکارهای اداری و مدیریتی، راهکارهای فرهنگی و اجتماعی،راهکارهای سیاسی و راهکارهای اقتصادی،به ترتیب،بر کنترل و کاهش فساد اداری در مدارس آموزش و پرورش تأثیر دارند.
خلاصه ماشینی:
"در گزارش سازمان بازرسی کل کشور[4]با عنوان کجرویهای اداری و مالی در دستگاههای مشمول بازرسی،عوامل دلایل ذیل به عنوان علل اصلی بروز تخلفات به دست آمد:ضعف مدیریت به دلیل نبود دانش شغلی و تخصصی،عدم احساس مسئولیت و سوء تدبیر؛اعمال سلیقه و برداشت شخصی از ضوابط توسط مدیران؛عدم اعمال نظارت و کنترل مستمر و همه جانبه درونسازمانی و برونسازمانی و یا نبود نظام نظارت و کنترل اثربخش در گردش امور مالی؛عدم تناسب قوانین و مقررات حاکم بر دستگاهها با شرایط اجتماعی؛ضعف یا فقدان نظام آموزشی مؤثر و کارآمد؛کمتوجهی(یا بیتوجهی)به انتصاب مدیران و کارکنان در مشاغل حساس؛عدم تناسب تشکیلات با واقعیتها و نیازهای موجود؛کسب درآمد و منفعت شخصی؛تفویض اختیار بیش از حد معمول و خلاف قانون به مدیران؛عدم برخورد مؤثر مدیران و مسئولان با متخلف و اغماض و چشم- پوشی بیمورد از تخلف و در نتیجه امکان تکرار آن؛عدم توازن و تعال بین حقوق و دستمزد کارکنان و مدیران با نرخ تورم و بیانگیزگی کارکنان.
همچنین،نتایج رتبهبندی و اولویتگذاری این عوامل نشان میدهد که مسایل اقتصادی کارکنان(اعم از تناسب نرخ رشد تورم و نرخ رشد حقوق،فقدان مزایای جانبی برای کارکنان،احساس نابرابری و بیعدالتی اقتصادی و نحوه توزیع ثروت در جامعه)بیشترین تأثیر را بر بروز و پیدایش فساد اداری داشته و نیازمند بیشترین بذل توجه از سوی دستاندرکاران امر هستند.
در مجموع،نتایج این بررسی بیانگر آن است که تنگناهای اقتصادی کارکنان،ویژگیهای فرهنگی و اجتماعی حاکم بر جامعه،نواقص و کاستیهای سیستمهای سازمانی،ویژگیهای شخصی کارکنان و نهایتا ناکارآمدی قوانین و مقررات، به ترتیب،از جمله عوامل موثر در بروز و پیدایش فساد اداری در مدارس آموزش و پرورش هستند."