چکیده:
مفاهیم گوناگون و پر شمار امنیت ملی نشانگر ابهام این اصطلاح سیاسی است . نظر داشت مجموعه این مفاهیم ، از شکل گیری دو گفتمان مثبت و منفی حکایت دارد . در گفتمان امنیت منفی ، امنیت به نبود تهدید تعریف می شود ، و در گفتمان امنیت مثبت ، امنیت ، وجود شرایط مطلوب برای تحقق اهداف خواهد بود . امنیت ملی کشورهای توسعه یافته با دیگر انواع امنیت در نیامیخته است ، اما در جهان سوم شاهد درهم تنیدگی انواع امنیت هستیم
The existence of various and numerous concepts of national security is an indication of the ambiguity of this political term. Deliberation on these concepts reveals the formation of two negative and positive discourses. In the negative discourse, security is defined as the lack of threat; and in the positive, it is defined as the availability of favorable conditions for realization of goals. Security in developed countries has not mingled with other types of security. In the third world, however, we see an intermingling of different types of security. This intermingling of different types of security is more resulted from the crisis of legitimacy, lack of national will, ethnic variety and economic chaos. Therefore, in discussion of national security in the Qur’an, internal security is to be discussed, too. In the Qur’an, social life is introduced as a basic need and the government undertakes to provide security. In providing security, first the threats must be identified so as to be able to take the due measures in removing those threats.
Losses are either individual or group. In order to fight against the losses that the individual creates, the Qur’an presents two techniques: prevention and treatment. In removing the group threats, the government is demanded to accept the role of people and being affectionate to them, and the people are demanded to give up ethnocentrism, racism, whims and desires, and acquisitiveness.
After discussing the internal security and the defined national security, this writing goes on to divide different threats into physical, social, religious, and intellectual. In the end, the religious, military, and economic securities are regarded as dimensions of national security and discussed and reviewed.
خلاصه ماشینی:
"برای نمونه در پدیده سرقت، تعزیر، حد، تبعید، و قطع عضو سارقان را خواستار است: «والسارق و السارقة فاقطعوا أیدیهما جزاء بما کسبا نکالا من الله» مائده/38 «إنما جزاء الذین یحاربون الله و رسوله و یسعون فی الأرض فسادا أن یقتلوا أو یصلبوا أو تقطع أیدیهم و أرجلهم من خلاف أو ینفوا من الأرض ذلک لهم خزی فی الدنیا» مائده/33 قرآن در برابر خشونت و ناهنجاری های دیگری که به خشونت می انجامد قصاص و دیه را پیشنهاد می کند و قصاص را مایه برقراری امنیت می خواند: «یا أیها الذین آمنوا کتب علیکم القصاص فی القتلی الحر بالحر و العبد بالعبد و الأنثی بالأنثی فمن عفی له من أخیه شیء فاتباع بالمعروف و أداء إلیه بإحسان» بقره/178 «و لکم فی القصاص حیاة یا أولی الألباب» بقره/179 هر چند راهکار دوم قرآن در مبارزه با ناهنجاری ها، مجازات هنجارشکنان است، اما این راهکار وقتی عملیاتی می شود که حکومت به وظایف خود در راهکار نخست عمل کرده باشد.
از سوی دیگر عطوفت و خویشتن داری دولت نباید به اندازه ای باشد که چهره ای ناتوان از حکومت ترسیم کند؛ چه اینکه افراط و تفریط در محدود سازی خواسته ها و افراد، مردم را نسبت به امنیت خود حساس می کند و آنها را ناگزیر از تشکیل گروه های نظامی و شبه نظامی برای تأمین خود در برابر دولت و در برابر دیگران می کند و این گونه تشکیلات نیز همیشه برای حکومت ها دردسرآفرین است و به درگیری حکومت با شبه نظامیان می انجامد."