چکیده:
The Qur’an’s view concerning women and their status is a topic which has always attracted the attention of thinkers and writers. In thisāyah, after mentioning the polytheists’ belief in femininity of the angels – despite their own dislike of being female – it reads, “Is then one brought up among trinkets, and unable to give a clear account in a dispute (to be associated with Allah)?” In this article, God’s intention of this verse, the signification of the single terms and adverbs of the verse, as well as its context have been explored by referring to tens of exegeses, the possibilities within the verse are introduced and evaluated. One possibility is that the description stated in the verse is the word of God, and by another possibility it is implied to be the words of the polytheists and about their own condition. Given the first possibility, its signification as to the reproaching of women remains to be further examined.
The Qur’an’s view concerning women and their status is a topic which has always attracted the attention of thinkers and writers. In thisāyah, after mentioning the polytheists’ belief in femininity of the angels – despite their own dislike of being female – it reads, “Is then one brought up among trinkets, and unable to give a clear account in a dispute (to be associated with Allah)?” In this article, God’s intention of this verse, the signification of the single terms and adverbs of the verse, as well as its context have been explored by referring to tens of exegeses, the possibilities within the verse are introduced and evaluated. One possibility is that the description stated in the verse is the word of God, and by another possibility it is implied to be the words of the polytheists and about their own condition. Given the first possibility, its signification as to the reproaching of women remains to be further examined.
خلاصه ماشینی:
"أ و من ینشأ فی الحلیة و هو فی الخصام غیرمبین» زخرف/18ـ15 آیا کریمه هجدهم این سوره سخن خداوند متعال است که در مقام انکار و ابطال عقیده مشرکان در بنات الله بودن فرشتگان ایراد شده است؟ یا زبان حال مشرکان است در آن هنگام که صاحب فرزند دختر شده بودن که در آیه هفدهم آمده است؟ بنابر احتمال نخست، آیه هجده عطف بر آیه شانزده «أم اتخذ» و رد دومی بر مشرکان خواهد بود.
توضیح مطلب نخست اینکه در چهار آیه 15 تا 18 نخست به این عقیده مشرکان اشاره شده که گروهی از بندگان خدا یعنی فرشتگان را جزء او قرار داده اند ـ چنان که فرزند هر کس جزء او محسوب می شود ـ آن گاه با استفهام توبیخی فرموده است: چگونه روا می دانید چنین باشد که خداوند از آنچه که خود آفریده است دختر را برای خودش انتخاب و پسر را به شما اختصاص داده باشد؟ و حال آن که شما آن هنگام که از دختردار شدنتان با خبر می شوید چنان ناراحت و خشمگین می شوید که آثار غضب در چهره تان هویدا می شود.
31 این احتمال هر چند مدافعانی در میان مفسران دارد ولی چندین اشکال نیز متوجه آن می باشد: نخست اینکه اگر بپذیریم که خداوند حکیم در مقام انکار مشرکان گفته است که چرا چنین موجود پست و مذمومی را فرزند خدا می دانید؛ دیگر چه حجتی برای محکوم کردن و کشتن دختران و خوارشمردن شأن زن توسط عرب جاهلیت داریم."