چکیده:
استانداردهای زیادی برای اطمینان از توانایی صادرکنندگان،تدوین میگردد و برنامههای گستردهای به منظور ارتقای توانمندی آنها طراحی و اجرا میشود.در این مقاله،هدف آن است تا با تکنیکهای مرتبط با این موضوع،میزان توانمندیهای صادرکنندگان استان ارزیابی شود و با بررسی نقاط قوت و ضعف آنها،راهکارهایی برای ارتقاء این توانمندیها ارائه گردد. این مقاله،در هشت قسمت شامل:مقدمه،مروری بر مطالعات خارجی و داخلی،مرور پیشینهء نظری،روش تحقیق،بررسی وضعیت تولید چرم در استان آذربایجان شرقی،سنجش میزان توانمندی صادرکنندگان صنعت چرم استان و نتیجهگیری تدوین شده است.نتایج به- دست آمده از مطالعهء میدانی نشان میدهد سطح توانمندی صادرکنندگان صنعت چرم استان آذربایجان شرقی 7/2 میباشد که پایینتر از نمره متوسط است(نمرهء متوسط سطح توانمندی براساس روششناختی تحقیق،11/5است).بازارهای جهانی،دروازههای خود را به روی جریان آزاد کالاها و خدمات،سرمایهگذاری و دیگر فعالیتهای اقتصادی گشوده و موانعی که در گذشته بر سر راه تجارت در سطح جهانی موجود بود،کمتر شده و گسترش وسایل ارتباطی،تأثیر عامل زمان و مکان را در مبادلات تجاری کاهش داده است.تحولات گسترده در حوزههای مختلف،ماهیت فعالیت اقتصادی را به نحو چشمگیری تغییر داده و بازارهای بینالمللی،مستعد انجام هرگونه فعالیت تجاری شده است.با این حال،بهرهبرداری از این فضای آماده برای تجارت بینالمللی،نیازمند توسعهء توانمندیهای صادرکنندگان است،به نحوی که بتوانند الزامات شرایط جدید را درک کنند، نقاط ضعف خود را بشناسند و در ترمیم و تقویت آنها کوشش کنند.بر این اساس،
Global markets have opened their gates to the free flow of products، services، investments and other economic activities and the amount of impediments on the way of trade in global level have become less; moreover، the improvement of communication media have downsized the effect of time and space in commercial transactions. Vast changes in various fields have markedly transformed the nature of economic activities and the international market is potentially subject to any type of economic activity. Yet، any operation in this potential environment for international trade requires that exporters capabilities be improved so that they could realize the requirements of the new situations، get aware of their weaknesses and try to overcome them. Accordingly، a good number of standards are devised to make sure that exporters are capable enough. Likewise، extensive programs are designed and implemented to develop the exporters capacities. This paper tries to evaluate East Azarbaijan provincial exporters capabilities through the use of the techniques concerned as well as to suggest solutions for improving their capacities through analyzing their weaknesses and strengths. This paper is composed of the following parts: Introduction، a review of the domestic and foreign studies، theoretical review of the related literature، research methodology، leather production situation in East Azarbaijan، Evaluation of the provincial leather exporters capability level، and Conclusion. Result of the related field studies reveals that East Azarbaijan provincial leather exporters capabilities level is 7.2، which is lower that the average number. According to the methodology the average capability level number is 11.5.
خلاصه ماشینی:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) نمودار:تعداد کارگاههای صنعتی استان آذربایجان شرقی به تفکیک تعداد کارکنان نمودار 1 نشان میدهد که بنگاههای تولید چرم استان،در حالت کلی کوچک بوده و برای موفقیت در سطح بینالمللی نمیتوانند از صرفههای ناشی از مقیاس تولید،برای کاهش هزینههای بنگاه استفاده کنند.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) نمودار(2):تعداد کارکنان بخش چرم استان آذربایجان شرقی به تفکیک میزان تحصیلات بررسی انجام شده نشان میدهد که از لحاظ توانمندی نیروی انسانی،بخش چرم استان، ضعیف است و قابلیتهای لازم را برای موفقیت در عرصهء بینالمللی ندارد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) نمودار(3):تعداد کارکنان غیرتولیدی صنعت چرم استان آذربایجان شرقی به تفکیک سطح تحصیلات ج)میزان مهارت نیروی کا در بخش چرم استان براساس نتایج آمارگیری از کارگاههای صنعتی،تعداد نیروی کار ماهر استان آذربایجان شرقی در بخش چرم،325 نفر بوده و 15/4 درصد از کل نیروی کار گروه صنعتی چرم را به خود اختصاص داده است.
باتوجه به وضعیت مالی ضعیف شرکتهای تولیدی و صادراتی گروه صنعتی چرم استان و نیز هزینههای سنگین تحقیقات بازار در بازارهای هدف؛بایستی مطالعات بازار و راهکارهای ورود به بازار خارجی از طریق بخش عمومی(دولت)انجام شود یا بودجهء تحقیقاتی سازمانها و مؤسسات دولتی زیربط به سمت بازاریابی بینالمللی و ارائهء اطلاعات بازاری به صادرکنندگان سازماندهی شود.
باتوجه به وضعیت مالی ضعیف شرکتهای تولیدی و صادراتی گروه صنعتی چرم استان و نیز هزینههای سنگین تحقیقات بازار در بازارهای هدف؛بایستی مطالعات بازار و راههای ورود به بازار خارجی از طریق بخش عمومی(دولت)انجام شود یا بودجهء تحقیقاتی سازمانها و مؤسسات دولتی زیربط به سمت بازاریابی بینالمللی و ارائهء اطلاعات بازاری به صادرکنندگان سازماندهی شود."