چکیده:
پژوهش حاضر در سال 7831 با هدف بررسی میزان رضایت اعضای شرکتهای تعاونی روستایی از عملکرد اقتصادی و اجتماعی تعاونیهای روستایی در سطح شهرستان مشهد صورت گرفته است.نوع تحقیق کاربردی و روش آن توصیفی پیمایشی بوده است.جامعه آماری این پژوهش تمام مدیران و تعدادی از اعضای شرکتهای تعاونی روستایی فعال در سطح شهرستان مشهد را در بر میگیرد که به ترتیب به شیوه تمامشماری مدیران و نمونهگیری طبقهای اعضای تعاونیهای روستایی انجام شده است.ابزار پژوهش دو پرسشنامه مجزا بوده که روایی آنها از طریق روایی منطقی به دو شکل ظاهری و محتوایی و مشورت با استادان و صاحبنظران مربوط و پایایی آن نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ تأیید شده است. نتایج حاصل از تحقیق نشان میهد که بین ویژگیهای فردی مدیران نظیر سن،میزان تحصیلات،سابقه مدیریت و میزان رضایت اعضا از عملکرد تعاونیهای روستایی رابطه مستقیم و معنیداری وجود داشته و همچنین شیوههای تصمیمگیری مدیران در رضایت اعضا تأثیر مثبت و مستقیمی گذاشته است.از طرف دیگر با بهبود شاخصهای اقتصادی و اجتماعی در مناطق روستایی،میزان رضایت اعضا از عملکرد تعاونیهای روستایی به نحو چشمگیری افزایش یافته است.یافتههای تحقیق همچنین نشان میدهد که در زمینه شاخصهای اقتصادی بیشترین رضایت اعضا از خدمات مالی و رفاهی تعاونیهای روستایی و در زمینه شاخصهای اجتماعی نیز بیشترین رضایت از تأثیر تعاونیها بر افزایش شاخصهای مشارکتی بوده است.
This descriptive-survey-functional study was carried out in 2008 in order to evaluate the satisfaction of cooperatives members of social and economical functions of their cooperatives in the city of Mashhad. The statistical population was all managers and some of the members of the active rural cooperative companies in the city of Mashhad which were respectively carried out as census of managers and stratified sampling of
members. The study used two separate questionnaire which their validity were approve through logical validity in form and content and by consulting relative professors and authorities and their reliability was approved by Cronbach alpha coefficient.
The findings of the study shows that there were direct and meaningful relation between manager’s personal characteristics such has age، education، management history and the member’s satisfaction of cooperative function. The manager’s method of decision making also affects the member’s satisfaction. On the other hand the amount of member’s satisfaction is increasing in rural cooperatives with improvement of social & economical indexes. The study also shows that in regard of economic indexes the members were mostly satisfied with financial and welfare facilities of the rural cooperatives and in case of
social indexes they were pleased with the effect of cooperatives in developing cooperation indexes
خلاصه ماشینی:
یافتههای تحقیق همچنین نشان میدهد که در زمینه شاخصهای اقتصادی بیشترین رضایت اعضا از خدمات مالی و رفاهی تعاونیهای روستایی و در زمینه شاخصهای اجتماعی نیز بیشترین رضایت از تأثیر تعاونیها بر افزایش شاخصهای مشارکتی بوده است.
نقش و جایگاه تعاونیهای روستایی در کشورهای در حال توسعه بررسی جایگاه تعاونیها در جامعه روستایی در کشورهای جهان سوم و نوع عملکردی که میتوان از آنها انتظار داشت و سیاستگذاریها و برنامهریزیهای عملی و کوتاهمدت که برای تحقق سیاستها و برنامههای مشخص شده در این زمینه در نظر گرفته میشود،مقولهای است ویژهء کشورهای جهان سوم.
در این پرسشنامه مشخصات پاسخگو از قبیل سن،میزان تحصیلات،تعداد افراد تحت تکفل،شغل اصلی،میزان اراضی زیر کشت،عمده محصولات تولیدی به همراه سئوالاتی در زمینه بررسی عملکرد تعاونی در زمینه شاخصهای اقتصادی و اجتماعی از قبیل عوامل مؤثر بر بازده تولید،اقدامات آموزشی،اقدامات مرتبط با بازاریابی و فروش،خدمات مرتبط با رفاه عمومی،خدمات مرتبط با آموزش و سواد،اقدامات بهداشتی،فعالیتهای مشارکتی و همچنین فعالیتهای مرتبط با منابع مالی و درآمدی پرسیده شده است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) همان طور که در جدول 8 ملاحظه میگردد،از 5 شاخصی که به عنوان عوامل مؤثر بر توسعه اقتصادی در تعاونیها مد نظر قرار گرفته بودند فقط در 2 شاخص رفاه و درآمد امتیاز کسب شده توسط تعاونیها در حد متوسطی بوده(نه قابل قبول)و ازاینرو میتوان گفت در زمینه افزایش شاخصهای اقتصادی،تعاونیها خدمات قابل قبولی به اعضا ارائه ندادهاند.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) همان طور که در جدول 01 ملاحظه میگردد،از 4 شاخصی که به عنوان عوامل مؤثر بر توسعه اجتماعی در تعاونیها مد نظر بودند فقط در یک شاخص یعنی افزایش مشارکت، امتیاز کسب شده و آن هم در حد متوسطی بوده است.