چکیده:
فرش دستباف ایرانی،به عنوان یک هنر و صنعت ،سابقهء بسیار طولانی در تاریخ ایران دارد.اما با وجود قدمت بسیار،در امر صادرات این کالا هنوز مشکلات و نارساییهای متعدد در انطباق با شرایط نوین بازارهای بینالمللی و کسب جایگاه واقعی وجود دارد.بر این اساس این مطالعه با هدف کلی بررسی نقش تعاونیهای فرش دستباف استان زنجان در توسعه صادرات این فرش در سال 9831 صورت گرفت.جامعه آماری تحقیق مدیران شرکتهای تعاونی فرشبافی استان زنجان،کارشناسان سازمان بازرگانی استان زنجان،کارشناسان اداره کل تعاون استان زنجان،تجار و صادرکنندگان استان زنجان هستند که اطلاعات نمونه مورد مطالعه از طریق تکمیل 52 پرسشنامه با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی به دست آمد. نتایج تحقیق نشان که تعاونیها فرش دستباف با استفاده از عامل حمایتهای دولتی تا حدودی توانستهاند نقش خود را در توسعه صادرات فرش دستباف افزایش دهند.در امر آموزش با توجه به اینکه دورههای آموزشی برگزار شده معمولا با اهداف صادراتی انطباق نداشتهاند،تعاونیهای فرش دستباف نتوانستهاند از این ابزار جهت افزایش نقش خود در توسعه صادرات فرش دستباف استفاده کنند.همچنین اغلب تعاونیهای فرش دستباف نتوانستهاند با شناسایی کامل بازارهای هدف،جهت حضور در نمایشگاههای بینالمللی اقدام کنند و با استفاده از این عامل در اعتلای نقش خود در توسعه صادرات فرش دستباف موفق عمل نمایند.
Hand-woven Persian carpet as an art and a craft has been long precedent in Iran’s history. Despite of this historical record، there are numerous problems with adapting this valuable hand-woven product with modern international markets to achieve its true position. Therefore this study with the objective of examining the role of carpet hand-weaving cooperatives in developing the exports of this carpet was conducted in 2010. The statistical population was the managers of carpet hand-weaving cooperative companies of Zanjan Province، experts in Zanjan Department of Commerce، experts in the General Department of Cooperation in Zanjan، traders and exporters of Zanjan، and the necessary data was collected from the sample (selected with random sampling method) through 25 questionnaires. The results of the study show that، although carpet hand-weaving cooperatives have improved their role in exports through governmental supports، however because education courses were not export oriented، the cooperatives could not utilized this tool to improve their role in increasing the exports of hand-woven carpets. Also most of carpet hand-weaving cooperatives could not completely identify target market to attend international exhibitions and therefore increase their role in development of hand-woven carpets of the country.
خلاصه ماشینی:
این مقاله برگرفته از پایاننامه کارشناسی ارشد با عنوان«تعیین نقش تعاونیهای فرش دستباف استان زنجان بر توسعه صادرات فرش دستباف»است که با حمایت معاونت پژوهش،آموزش و کارآفرینی تعاونیهای وزارت تعاون انجام شده است.
در امر آموزش با توجه به اینکه دورههای آموزشی برگزار شده معمولا با اهداف صادراتی انطباق نداشتهاند،تعاونیهای فرش دستباف نتوانستهاند از این ابزار جهت افزایش نقش خود در توسعه صادرات فرش دستباف استفاده کنند.
در واقع وجود وجود روابط ناعادلانه بین عوامل تولید در صنعت فرش دستباف موجب شده است بافندگان فرش در جهت تحقق اهداف مواد 34 و 44 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران گرد هم آیند و با توجه به فقدان روشی به جز شیوه تعاونی برای سازماندهی و سامان دادن به قالیبافان و کارگاههای قالیبافی و تجمیع سرمایههای آنان جهت ایجاد مجموعه اقتصادی توانمند در بخش تولید فرش، لذا تشکیل شرکتهای تعاونی تولیدی و تولیدکنندگان فرش دستباف به منظور حمایت از قالیبافان و توسعه صادرات فرش دستباف ایران مورد توجه قرار گرفت.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) نتایج به دست آمده در خصوص آزمون گزینه اول(جدول 2)نشاندهنده آن است که در سطح اطمینان 99/9 درصد بین طرحهای حمایتی وزارت تعاون از تعاونیهای فرش دستباف استان زنجان در نمایشگاه بینالمللی و صادرات فرش دستباف استان زنجان رابطه معناداری به لحاظ آماری وجود دارد.
همچنین اغلب تعاونیهای فرش دستباف نتوانستهاند با شناسایی کامل بازارهای هدف جهت حضور در نمایشگاههای بینالمللی اقدام کنند و با استفاده از این عامل در اعتلای نقش خود در توسعه صادرات فرش دستباف موفق عمل نمایند.