چکیده:
کارآفرینی،خلاقیت و کسب و کارهای مخاطرهآمیز سوخت موتور اقتصاد پیشرفته را فراهم میکنند.اقتصاد جهانی در شرف تحول و ایجاد تغییرات ژرف و اساسی است و به طبع سازمانها و صنایع تولیدی و خدماتی از این امر مستثنی نیستند.شرایط محیطی و قواعد بازی رقابت به حدی بیرحم،پیچیده،پویا و نامطمئن هستند که سازمانها دیگر نمیتوانند تنها با تغییرات روبنایی مثل تغییر روشها،سیستمها،ساختار،فناوری و غیره حیات و بقای بلندمدت خود را تضمین کنند.همچنین آنها نمیتوانند با تعداد اندکی افراد خلاق و کارآفرین و یا اجرای چند طرح کارآفرینانه بر رقبای کوچک،چابک،نوآور،فرصتگرا و کمهزینه فایق آیند.آنها باید شرایطی را فراهم کنند تا همه کارکنان روحیه کارآفرینانه پیدا کنند و بتوانند به راحتی،مستمر و بهطور فردی یا گروهی فعالیتهای کارآفرینانه خود را به اجرا درآورند.این مهم مستلزم پیادهسازی پدیدهای مهم تحت عنوان کارآفرینی سازمانی است.هدف این پژوهش،انتخاب مدل کارآفرینی سازمانی مناسب اداره تعاون استان تهران در سال 9831 است. این مطالعه از نوع توصیفی-پیمایشی و جامعه مورد مطالعه آن در برگیرنده 21 نفر از مدیران سطوح مختلف اداره تعاون استان تهران است.ابزار گردآوری اطلاعات مطالعات کتابخانهای، مقالات و پرسشنامهای به شمار میآید که به روش فرایند سلسلهمراتبی AHP طراحی و در روش AHP 1نرخ ناسازگاری پاسخها محاسبه میگردد و پاسخهای با نرخ ناسازگاری بالا کنار گذاشته میشود.این روش به نوعی نشاندهنده پایایی پاسخها نیز هست.در این تحقیق با استفاده از نرمافزار ExpertChoice(EC) ،تجزیه و تحلیل دادههای جمعآوری شده صورت گرفته است.پس از مقایسه زوجی و محاسبه وزنهای نسبی شاخصها و مدلها،از بین شاخصهای کارآفرینی سازمانی،شاخص اهداف و استراتژیها بالاترین رتبه را کسب کردهاند و در نهایت مدل کارآفرینی سازمانی مناسب برای اداره مذکور،مدل تعاملی کوراتکو تشخیص داده و انتخاب شد.
Entrepreneurship، innovation and risky businesses fuel the engine of advanced economy. Global economy is about to evolve fundamentally and therefore so does production and service organizations and industries. Circumstances and rules of competitions are so cruel،
complex، dynamic، and unreliable that organizations can’t no longer just survive by surface adaptations، such as changes in methods، systems، structures، technology and etc. Also they can’t overcome their small، agile، innovative، opportunist and low expense rivals with a few number of innovative or entrepreneur individuals or with a number of entrepreneurship plans. They must provide conditions so that every employee would find entrepreneur spirit and can implement their entrepreneurship activities easily، continuously and individually or collectively. This requires implementing an important phenomenon called organizational entrepreneurship. The purpose of this study is to
select a suitable entrepreneurship model for Tehran Province Department
of Cooperation. Data gathering tools were library studies، articles and questionnaires which were designed by Analytical Hierarchy Process (AHP) method. In AHP method the incompatibility rate of answers is calculated، and answers with high incompatibility rate are omitted. In a way، this also confirms the reliability of the answers. ExpertChoice (EC) software was used to analyze collected data. After pair comparison and calculating relative weight of indexes and models، the index of objectives and strategies ranked the highest in organizational entrepreneurship، and in the end، the appropriate entrepreneurship model for the aforesaid department was selected to be the Kuratco interactive model.
خلاصه ماشینی:
پس از مقایسه زوجی و محاسبه وزنهای نسبی شاخصها و مدلها،از بین شاخصهای کارآفرینی سازمانی،شاخص اهداف و استراتژیها بالاترین رتبه را کسب کردهاند و در نهایت مدل کارآفرینی سازمانی مناسب برای اداره مذکور،مدل تعاملی کوراتکو تشخیص داده و انتخاب شد.
با توجه به این نکته که اداره کل تعاون استان تهران با ایجاد طرحهای اشتغالزایی بنگاههای اقتصادی زودبازده و کارآفرین را از لحاظ اعطای تسهیلات،شناسایی فرصتها و مشکلات فراروی آنها مورد حمایت قرار میدهد و نیز نبود یک مدل و چارچوب با شاخصهای مشخص برای ترغیب و ایجاد فعالیتهای کارآفرینانه در افراد سازمان بهطور مستمر،این پژوهش در صدد است چارچوبی ارائه دهد که در آن الگوی مناسب کارآفرینی سازمانی با توجه به شاخصهای مناسب،برای اداره کل تعاون استان تهران انتخاب شود.
به هر روی هدف اساسی از انجام تحقیق حاضر را میتوان در موارد زیر خلاصه کرد: -شناسایی مدلهای کارآفرینی سازمانی و ویژگیها و عناصر آنها؛ انتخاب مدل مناسب کارآفرینی سازمانی برای اداره تعاون استان تهران.
2. مدلهای کارآفرینی سازمانی صاحب نظران مختلف چارچوبی علمی و کاربردی متعددی را برای ایجاد سازمان کارآفرینانه ارائه نمودهاند که در این بحث برخی از این مدلها مورد بررسی قرار میگیرند.
سپس هر یک از مدلها با توجه به تک تک شاخصها مورد مقایسه قرار گرفت و نتایج زیر حاصل گردید: با انجام مقایسههای زوجی بین مدلهای کارآفرینی سازمانی از نظر شاخص نوآوری، بالاترین رتبه به مدل تعاملی کوراتکو با میزان 0/474 داده شد.
پیشنهاد اجرایی با توجه به اینکه در این پژوهش،مدل تعاملی کوراتکو برای اداره تعاون استان تهران انتخاب گردید،جهت پیادهسازی مدل مذکور راهکارهای زیر با توجه به شاخصهای کارآفرینی سازمانی،برای سازمان مورد مطالعه ارائه میشود.