خلاصه ماشینی:
"بنابراین نباید پنداشت که فلسفه اشراق تنها در کتاب حکمة الاشراق از سوی سهروردی مطرح و بیان شده است،بلکه فلسفه اشراق فلسفهای است که سیر تکامل آن را دستکم در چهار کتاب اصلی فلسفی سهروردی،یعنی در کتابهای التلویحات،المشارع و المطارحات،المقاومات و حکمة الاشراق میتوان مشاهده و دنبال کرد2سهروردی خود در کتاب المشارع و المطارحات مینویسد:این کتاب را باید پیش از حکمة الاشراق و پس از کتاب التلویحات مطالعه کرد،3و چون کتاب المقاومات باز هم به تصریح خود سهروردی در واقع تکمله و ضمیمهای است بر التلویحات،4پس بحث اشراقی از تلویحات آغاز شده،و مبانی منطقی،فلسفی و ما بعد الطبیعی آن به تفصیل در المشارع و المطارحات مورد تحلیل قرار میگیرد و سرانجام در قالبی تفصیلی و به بیان اشراقی متکامل در حکمة الاشراق ادامه مییابد.
قطب الدین در ادامه،کتاب حکمة الاشراق را«دستور غرایب»و «فهرست عجایب»مینامند و میگوید:اسرار و رموز آن را جز کسانی که در قله بلند حکمت و دانشاند،و در میدان وسیع دانش و ذوق میتازند، هیچکس درنمییابد،و این خود گواه آن است که شیخ در حکمت گامهای استواری برداشته و در فلسفه چیرگی و دانش گستردهای داشته است،و افزون بر آن از دلی روشن و استوار در کشف امور و حقایق جهان، و ذوقی فراگیر و کامل برای دریافت انوار الهی برخوردار بوده است.
اما درباره رساله سوم این اثر،یعنی اللمحات باید گفت:این رساله که شیخ اشراق در مقدمه حکمة الاشراق (ص 10)از آن یاد کرده،به شیوه التلویحات و المشارع و المطارحات در سه علم منطق،طبیعیات و و الهیات تنظیم یافته است که در این کتاب تنها بخش الهیات آن با عنوان العلم الثالث آمده است."