خلاصه ماشینی:
"پاسخ جدید به سؤالات قدیمی استفاده از هوشهای چندگانه در تدریس دینی و قرآن فاطمه آذرفر دبیر دینی و قرآن در سال 4091،وزیر آموزش همگانی فرانسه،از روان شناس فرانسوی آلفرد بینه و گروهی از همکارانش خواست تا به ایجاد روشهایی اقدام کنند که نشان دهد،کدام دسته از دانشآموزان دورهی ابتدایی در معرض ناکامی تحصیلی و نیازمند توجه فراواناند؟،نتیجهی تلاشهای این افراد،به پایهریزی آزمونهای هوش انجامید و مفهوم بهرهی هوشی (IQ) به صورت گستردهای گسترش یافت.
2. هوش ریاضی-منطقی *معلم از دانشآموز بخواهد دربارهی هدایت دانهی گندم یا پیلهی ابریشم فکر کند(درس دوم،ص 911).
*معلم از دانشآموز بخواهد دربارهی رابطهی سند و مدعا چند مثال بیاورد(درس چهارم،ص 35)؛ *معلم این سؤال را مطرح میکند که:ایا لازم است راه انبیا پس از مرگ آنان ادامه یابد؟و از دانشآموزان بخواهد شقوق پیامدهای تداوم یا عدم تداوم را بیان کنند(درس ششم،ص 18).
3. هوش مکانی(دیداری-فضایی) *معلم از دانشآموزان بخواهد تصویری ذهنی از همسر آیندهی خود و نوع روابط ترسیم کند و آن را توضیح دهد (درسهای پانزدهم،شانزدهم و هفدهم).
5. هوش میان فردی *معلم چند گروه تشکیل دهد و از هر گروه بخواهد دستگاههای متفاوت بدن را ارزیابی کنند(درس اول،ص 12 و 22).
در فنون هوشهای چندگانه،آموزش و ارزیابی معلمان مبنی بر نقاط قوت و ضعف هوش فردی است *معلم،دانشآموزی را پای تخته بیاورد تا روزنههای خطا را برای دوستانش تشریح کند(درس چهارم،ص 64 تا 84).
6. هوش درون فردی *معلم بعد از توضیح دقیق واژهی«توکل»از دانشآموزان بخواهد مدتی در خود تأمل کنند که متوکل واقعی هستند یا خیر(درس دهم،ص 111)."