خلاصه ماشینی:
"در اینجاست که میتوان گفت فرایند یاددهی-یادگیری جهانی شده است و یادگیرندگان با معلمان و دانشآموزان در هر زمان و مکان ارتباط برقرار کرده و باهم تشریک مساعی میکنند.
ارزشیابی آموختهها در عصر جهانی شدن دانشآموزان تحت آموزش برنامههای درسی انتقادی قرار میگیرند؛برنامههایی که در غالب آنها دیگر سطح سواد براساس حجم اطلاعات اندوخته شده در ذهن دانشآموزان سنجیده نمیشود و دیگر از کلاسهای سنتی و روش تدریس معلم و شاگرد،که در آن دانشآموز غیرفعال است خبری نیست.
نقش معلم معلمان از آن حیث که ترویجکنندگان علم و دانش به شمار میآیند،در فضاهای سنتی،در درون جامعهی خود از مقبولیت و ارزش اجتماعی خاصی برخوردارند و کودکان و نوجوانان با قرار گرفتن در مقابل دانش ایشان،به نوعی احساس نیاز نموده و خود را مکلف به فراگیری از آنان میدانند،حال آنکه این ارتباط در دوران گذاری که ما در آن قرار داریم،به شدت دستخوش تغییر است."