چکیده:
هدف این پژوهش شناسایی وضعیت دامنه موضوعی پژوهشهای انجام شده رشته برنامهریزی درسی در ایران،ترسیم وضع مطلوب و روشن کردن خلأهای موجود در این پژوهشها است.سؤالهای مهم آن عبارتند از پژوهشهای انجام شده در رشته برنامهریزی درسی در ایران از لحاظ موضوعی چه وضعیتی دارند؟وضعیت مطلوب آن کدام است؟و در مقایسه وضع موجود با وضع مطلوب چه خلأهایی وجود دارد؟ این پژوهش دارای دو مرحله است.مرحله اول،جامعه آماری آن را کلیه پژوهشهای انجام شده در زمینههای مرتبط با برنامهریزی درسی تشکیل میدهند که از بین آنها پژوهشهای انجام شده در دانشگاههای دولتی ایران به عنوان نمونه برای تعیین وضع موجود پژوهشها انتخاب شده است.در این مرحله برای جمعآوری اطلاعات و تحلیل دادهها به ترتیب از ابزار فیشبرداری و تحلیل محتوای کمی استفاده شده است.مرحله دوم برای روشن ساختن وضع مطلوب پژوهشها 30 نفر از متخصصان برنامهریزی درسی ایران با استفاده از نمونهگیری ملاک محور به عنوان نمونه انتخاب شدهاند.ابزار جمعآوری دادهها در این مرحله پرسشنامه محقق ساخته بوده است.همچنین برای مشخص ساختن خلأهای پژوهشی نیز دادههای وضع مطلوب با دادههای مربوط به وضع موجود مقایسه شده است.یافتههای این پژوهش نشان میدهد؛پژوهشهای انجام شده در ایران غالبا به بررسی موضوعات و قلمروهای سنتی این رشته تأکید داشته و به برداشتها یا قلمروهای جدید آن پرداخته نشده است.همچنین نتیجه نظرسنجی از متخصصان و مقایسه آن با وضع موجود نشان میدهد،پژوهشگران برنامهریزی درسی در ایران باید به زمینهها و قلمروهای جدید مانند:اعتبار بخشی برنامه درسی،برنامه درسی و هوشهای چندگانه و برنامه درسی در شرایط پستمدرن،تلفیق در برنامه درسی،برنامه درسی علوم،علوم اجتماعی،ریاضی و فارسی بیشتر توجه کنند.
The purpose of this study is to identify the domain status subject of the conducted research of curriculum development in Iran, to draw a favorable situation and clarify its existing gaps. The important questions of this research are; what is the situation of the conducted research in the curriculum development as a matter of
?disciplinary
What's the desired situation? What gaps are there between the current situations
?and the desired condition
This research has two stages: Firstly, the all conducted researches in the related areas to curriculum development make up the statistical population that has been selected among the Public Iranian University as a sample to identify the current situation. In this stage, the information gathering and data analysis have been used by FISH tools and quantitative content analysis. At the second stage, for Iranian curriculum development r · clarifying the desired situation of the research
.specialists have been chosen via criterion - based sampling
The gathering data tool at this stage was the researcher made questionnaire. As well, to identify the research gap, we have had a comparison between the desired situation and the current situation data. This study findings show that the conducted research in Iran has mostly emphasized on the traditional areas and didn't pay attention to the new domains . Also, the comparison between curriculum specialist polling result and current situation show that the curriculum development researchers in Iran should pay more attention to the new fields as; curriculum validity, curriculum and multiple intelligence, curriculum in the post
- modern condition, integrated curriculum, science, social, mathematics and
.Persian curriculum
خلاصه ماشینی:
با توجه به این شرایط،پژوهش حاضر در نظر دارد، پژوهشهای انجام شده در حوزه برنامهریزی درسی در ایران را از لحاظ موضوعی مورد بررسی قرار دهد و مشخص سازد،پژوهشگران این حوزه در پژوهشهای خود به چه موضوعهایی بیشتر توجه دارند و سپس وضع مطلوب پژوهش در برنامهریزی درسی ایران را ترسیم و با وضع موجود مقایسه کند تا خلأها و کاستیهای پژوهشی این رشته را از لحاظ موضوعی نشان دهد.
پس از طی این دو مرحله موضوعهای مهم پژوهشی رشته برنامهریزی درسی استخراج و در دو جلسه کمیسیون پژوهش انجمن مطالعات برنامه درسی مورد بررسی قرار گرفت و موضوعهای مشخص شده برای تعیین میزان اولویت در اختیار صاحبنظران رشته برنامهریزی درسی قرار داده شد.
براساس این جدول وضعیت پژوهشهای برنامهریزی درسی در ایران را میتوان در چهار طبقه زیر قرار داد: الف)موضوعهای دارای خلأ پژوهشی زیاد:موضوعهایی مانند اعتباربخشی برنامه درسی، برنامه درسی و هوشهای چندگانه،برنامه درسی و شرایط پستمدرن،برنامه درسی علوم،برنامه درسی علوم اجتماعی،برنامه درسی دینی،برنامه درسی ریاضی و زبان فارسی موضوعاتی هستند که از اولویت پژوهشی بالا برخوردار بوده ولی هیچ پژوهشی درباره آنها انجام نشده است.
با توجه به تحولات جهانی این رشته از لحاظ دامنه موضوعی و روششناختی از یک سو ویژگیهای فرهنگی-اجتماعی جامعه ایران از سوی دیگر،پژوهش حاضر در نظر دارد وضع موجود و وضع مطلوب پژوهشهای برنامهریزی درسی در ایران را شناسایی و آنها را با هم مقایسه کند تا از این طریق خلأهای پژوهشی این رشته در ایران را به پژوهشگران و تصمیمگیران برنامه درسی در کشور نشان دهد.