چکیده:
امروزه رونق دهی کانون های گردشگری جهت فراخوانی محتوی توسعه به مناطق مستعد، در کشورهای جهان سوم مورد توجه قرار گرفته است. در کشور ایران به دلیل تعدد و پراکنش جاذبه های گردشگری استفاده از این راهبرد در دستور کار دولتمردان قرار گرفته است. برای بهره مندی از ابعاد مثبت صنعت گردشگری، تحلیل شرایط موجود جامعه میزبان الزامی است. در این مقاله با استفاده از تحلیلی SWOT، مزیت ها و محدودیت های توسعه کانون های گردشگری در مناطق میزبان شهرستان شهرکرد مشخص و سپس با طیف لیکرت، وزن هر کدام از ارکان چهارگانه SWOT سنجیده شده است. نتایج نشان می دهد میزان محدودیت ها (شامل نقاط ضعف و تهدید) با امتیاز 69/57 در سطح بالاتری نسبت به میزان مزیت ها (شامل فرصت ها و نقاط قوت) با امتیاز 31/55 می باشد. اگرچه مولفه بوجود آمدن مراکز گردشگرپذیر در نقاط دیگر به عنوان مهمترین مولفه تهدید توسعه کانون های گردشگری مشخص شد اما به دلیل نامناسب بودن زیرساخت های گردشگری در مناطق میزبان مورد مطالعه، همین مولفه موجب تخفیف آسیب پذیری و تخریب طبیعت بکر و چشم اندازهای زیبا به عنوان مهمترین مولفه قوت توسعه کانون های گردشگری شده است.
Today in third world's countries، tourism destination developing is the strategy to develop the suitable area. Existing and good distribution of tourism attractions makes this strategy is important، in iran. Analysis of condition host area for achieving positive tourism impacts is necessary. In this paper، the advantages and restrictions of developing of tourism destinations is distinguished by SWOT analysis. all of element's SOWT is evaluated by Likert rang. Results show that the score of restriction is 55.69 (include weakness and threat) and the score of advantage is 55.31(include opportunity and strength). therefore restrictions is over the advantages. Although the emerging of other tourism destinations is more important threat، but it causes to decrease vulnerability of the virgin nature and beautiful landscape as more important of developing tourism destination strength. because the tourism infrastructure is not available..
خلاصه ماشینی:
"نتایج نشان میدهد میزان محدودیتها(شامل نقاط ضعف و تهدید)با امتیاز 75/96 در سطح بالاتری نسبت به 3-روش تحقیق بر پایه نتاییج مطالعات دیگر(سوگیارتی و عبدولاو،2002؛افتخاری و مهدوی،5831، باردولت،8002)در این مقاله،از روشهای پیمایش میدانی،مطالعات اسنادی،مصاحبه، پرسشنامه و تحلیل SWOT استفاده شده است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) نمودار شماره 2:وضعیت کلیه مولفههای چهار رکن تحلیل SWOT با توجه به نتایج بدست آمده از تحلیل SWOT جهت توسعه کانونهای گردشگری منطبق با شرایط مناطق میزبان راهبردهای زیر در جدول شماره پنج ارائه میگردد.
تعدادی از مولفههای SWOT در مطالعات دیگر همچون 1-وجود طبیعت و چشمانداز و آب هوای مناسب،2-تولید غذای محلی و صنایع دستی،3-نبود آگاهی و مشارکت در جامعه میزبان،4-مراکز گردشگرپذیر دیگر و 5-افزایش قیمت زمین و خدمات در منطقه میزبان با نتایج حاصله از این مطالعه دارای شباهت است اما استفاده از فرصتهای موجود در مناطق میزبان بدون برنامهریزی دقیق و وجود ضمانت اجرایی از سوی دولت به همراه سرمایهگذاری مناسب بخش خصوصی که با نظارت جدی همراه باشد،مقدور نمیباشد.
(زاهدی،2831)جهت دستیابی به اهداف توسعه کانونهای گردشگری به عنوان عامل مکمل فعالیتهای مناطق میزبان لازم است برای حفظ طبیعیت کر و چشماندازها به عنوان مهمترین جاذبه گردشگری،از اصول مدیریت حفاظت محیط زیست و قوانین مربوطه،به همراه ضمانت اجرائی آن استفاده کرد.
اگر چه در این مطالعه مولفه وجود دیگر مراکز گردشگرپذیر به بعنوان مهمترین تهدید بیرونی در توسعه کانونهای گردشگری شناخته شد،اما با توجه به نامناسب بودن زیرساختهای گردشگری در مناطق میزبان،همین امر زمینههای پایین آمدن سطح آسیب پذیری مناطق میزبان را به علت تردد کمتر جمعیت گردشگر فراهم آورده است."