خلاصه ماشینی:
"محیط طبیعی بشر و تمام جهان را یک موجود بیجان نگاه کردن،خود را عزیز دردانهء این آفرینش محسوب کردن و به جای خدا در جهان نشاندن و جهان را ستایشگر بشر نشان دادن،نتیجهاش چنین بحرانی میشود.
»این بشر در درون اینجهان، گویی عزیز دردانهای است که تمام جهان باید فدایی او شود.
ادیان را متهم کردهاند و میگویند از آنجایی که ادیان بشر را عزیز بیجهت معرفی کرده و تمام موجودات به بشر سجده کردهاند،لذا خداوند این جهان را برای بشر آفریده و بشربیمحابا هر چه به چنگالش میرسد،از این طبیعت استفاده میکند.
راز قضیه این است که علم چنین کوتاهی را کرده و گفته است جهان موجودی بیجان و ابزاری برای بشر است و بشر امروز را بهجای خدای ادیان معرفی کرده است.
اگر قرار بود این اتهام متوجه ادیان باشد،چرا در قدیم چنین نبوده است؟چرا در یک قرن اخیر و بعد از پیشرفت فناوری و تحولی که در علم و صنعت پیشآمد،بحران محیط زیست مطرح شد؟شاید در طول تاریخ ادیان،تنها در قرآن این مسسئله پیدا میشود."