چکیده:
سیستم اطلاعاتی کیفیت را نمی توان به عنوان سیستم اطلاعاتی جداگانه از سایر سیستم.های اطلاعاتی سازمان در نظر گرفت. در عصر کنونی و در محیط تجارت الکترونیک، سایر سیستم های اطلاعاتی نقش بسیار مهمی دارند. بعضی از معروفترین این سیستم ها عبارت است از مدیریت زنجیره تامین ((SCM2، برنامه ریزی منابع شرکت (ERP)3، مدیریت رابطه با مشتری (CRM)4. اهمیت موضوع در این است که بسیاری از فعالیتهای سازمان در محیط تجارت الکترونیک توسط سیستم های SCM، ERP، CRM انجام می شود . حال این سوال پیش می آید که QIS در میان این سیستم ها چه جایگاهی دارد.این مقاله با بهره گیری از روش بررسی اسناد و تحقیقات پیشین و مدلسازی ارتباط سیستم.های چهارگانه در صدد پاسخگویی به این سوال است
خلاصه ماشینی:
"این سه دوره به قرار زیر است: 1974-1955 : عصر پردازش الکترونیکی داده ها 4 (EDP) 1994-1975: عصر سیستم های اطلاعات مدیریت 5 (MIS) 2014- 1995: عصر اینترنت (INTERNET) (سدان 6 ، 1997) از نظر توربن ، تجارت الکترونیک مفهومی در حال رشد است که فرایند خرید، فروش یا مبادله محصولات، خدمات و اطلاعات را از طریق شبکه های کامپیوتری از جمله اینترنت توصیف می کند (توربن 7 ،2002).
این - mulla & licker 2- Electronic data interchange - seen 4- Electronic data processing era - Management information system era 6- seddon - turban 8- Value chain زنجیره برای این طراحی شده است که دستیابی به اهداف تجاری را امکانپذیر سازد.
به صورت کلی می توان گفت که ERP تمام داده ها و اطلاعات لازم را در حیطه درون کارخانه و سازمان که شامل اطلاعاتی نظیر اطلاعات برنامه ریزی تولید، مالی، منابع انسانی، سفارشها و فروش، نگهداری و تعمیرات می شود برای QIS فراهم می.
QIS پیوسته با CRM با مشتری مرتبط است و داده ها و اطلاعات مورد نیاز را به منظور دستیابی به این اهداف دریافت، و در صورت عدم دستیابی به اهداف، اقدامات اصلاحی و پیشگیرانه را پیگیری می کند و از طریق ارتباط اعضای مختلف متشکل از نمایندگان بخشهای مختلف و مشتری اقدامات اصلاحی و پیشگیرانه تعیین می شود.
QIS با جمع آوری داده ها و اطلاعات از سیستم های CRM,ERP,SCM اطلاعات کیفیت چند بخشی را تولید می کند که این اطلاعات پایه ای به منظور ایجاد دانش کیفیت است."