چکیده:
هدف از این پژوهش،بررسی تحلیلی موانع توسعهء آموزش الکترونیکی در نظام آموزشی ایران بود.برای این منظور ابتدا به شناسایی موانع توسعهء آموزش الکترونیکی در ایران بااستفاده از روش دلفی و سپس به مشخص کردن اولویت آنها و ارائه راهکار پرداخته شد. روش تحقیق از نوع توصیفی-پیمایشی و نمونهء آماری شامل 46 نفر از متخصصان آموزش الکترونیکی بود.پرسشنامهء این پژوهش،از نوع محقق ساخته و با ضریب پایانی 0/86 میباشد.آزمونهای آماری به کار رفته،علاوه بر روش دلفی،روش مجذور کای(خی دو)،آزمون فریدمن و ضریب همبستگی کندال میباشند نتایج پژوهش حاکی از آن است که موانع آموزش الکترونیکی در نظام آموزشی ایران به ترتیب عبارتاند از1)موانع تکنولوژیکی،2)فرهنگی/اجتماعی،3)پداگوژیکی،4) حقوقی/اداری،5)راهبردی و6)اقتصادی.
خلاصه ماشینی:
"در این پرسشنامه از اعضای پانل خواسته شد که مجددا میزان تأثیر این متغیر(که در کل 32 عامل بودند)را در عدم توسعهء آموزش الکترونیکی در طیف 5 درجهای لیکرت باتوجه به میانگین پاسخ اعضای پانل در دور دوم تعیین کننددر قسمت بعدی پاسخدهندگان میبایست هر دسته از موانع را بین 1 تا 4(به غیراز موانع اقتصادی که بین 1 تا 3 بود)از نظر اهمیت رتبهبندی کنند.
موانع حقوقی/اداری (به تصویر صفحه مراجعه شود) آزمون آماری (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتایج حاصل از تست فریدمن انجام شده روی دادههای پرسشنامهء دور سوم برای موانع حقوقی/اداری نشان میدهد که نبود سیاستها،خطمشیها و قوانین اجرایی از نظر متخصصان بیشترین اهمیت را در بین 4 عامل دیگر داراست و پس از آن به ترتیب متغیرها نبود حق مالکیت معنوی،نبود استانداردهای معتبرسازی و مشخص نبودن ارزش مدرک تحصیلی مربوط دارای رتبههای 2،3 و 4 میباشند.
موانع راهبردی (به تصویر صفحه مراجعه شود) آزمون آماری (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتایج جدول بالا نشان میدهد که ضعف شناخت مسئولان سطح بالا بالاترین اهمیت را داراست و نبود مدیریت مناسب پایینترین درجه اهمیت را دارد و در این بین نبود راهبرد توسعهء اطلاعاتی در کشور و نبود راهبرد روشن برای مؤسسات آموزشی کشور به ترتیب دارای رتبهء اهمیتی 2 و 3 میباشند.
باتوجه به انجام روش دلفی در سه دور و تحلیلهای آماری انجام شده روی دادهها(میانگین،انحراف معیار،تست فریدمن و ضریب همبستگی کندال)این نتیجه به دست میآید که موانع توسعهء آموزش الکترونیکی در ایران را میتوان به 6 دسته تقسیم کرد:1)تکنولوژیکی؛2)فرهنگی/اجتماعی؛3)پداگوژیکی؛4)حقوقی/اداری؛5) راهبردی و6)اقتصادی."