چکیده:
رکب از قالب نقشهای هم کنار.سپس مؤلف به تغییر اندازهء قالب نقشها اشاره میکند و به طبقهبندی کلیشه نقشها که در حدود اواخر سدهء 9 هـ.15/ م به وجود آمدند میپردازد.
خلاصه ماشینی:
"این واقعیت بر پژوهش درباره جلد یک کتاب خطی تأثیر مستقیم دارد و میتوان آن را در یک پرسش خلاصه کرد:«چه ارتباطی میان این جلد و نسخهای که در میان آن قرار گرفته وجود دارد؟»پاسخ به این پرسش گاه ساده است:نسخهء پاریس، BNF arabe 405 -قرآنی که پیش از نیمهء قرن نهم هجری/پانزدهم میلادی نسخهبرداری شده است-دارای جلدی به سبک یونانی و از چرم قرمز،با نقش سلاحها و حرف اول نام هانری چهارم،پادشاه فرانسه است؛بدون شک،این جلد تعویض شده است و جلد حاضر در سال 2061 م.
به ندرت ممکن است رقم جلد،تاریخ داشته باشد این حالت اغلب در مورد جلدهای به دست آمده در آسیای میانه یا افغانستان مشاهده میشود که نام صحاف و تاریخ صحافی در آرایهء میانی لوح یا درون یکی از سرترنجها نوشته شده الست،برای مثال،نسخههای خطی تاشکند ت 1 IOB 3105 ویا نسخهء پاریس *arabe 677210BNF .
روزگار عثمانیها از اسناد و مدارک بسیار فراوان آکنده است،زیرا از این دوران،جلدهای بسیاری ساخته شده از فلزات گرانبها باقی مانده است؛با این همه،اگر این نظر آرمناگ ساکیسیان (Arm e?nag Sakisian) صحت داشته باشد که صد و سی قرآن با جلد مزین به سنگهای گرانبها در میراث رستم پاشا وجود داشته است،پس تعداد بسیاری از آنها احتمالا از میان رفته است.
این نشانهها گاهی اوقات بر روی نمونههای به طور خاص برجسته نقش شده است: مجلدات مختلف دو قرآن چند جلدی مغربی،قرآنی که قبلا پروسپر ریکار (Prosper Ricard) منتشر کرده بود،801و دیگری نسخهء پاریس، BNF arabe 389-392 ، که روی سرطبلهء آن،در داخل یک قاب تزیینی، شمارههای جلد به حروف(الاول،الثانی و غیره) آمده است؛آیهای از قرآن(س 65،آیهء 97)و همچنین متون طولانیتر نیز به صورت یبسیار مناسب روی قرآنها901،نقش شده است که در صفحات بعد بدان خواهیم پرداخت."