خلاصه ماشینی:
"2)اگرچه‘‘رمان سینما‘‘در سطحی از واقعیت نماییهای خود رویکردی تاریخی -روایی به برخی رویدادها و تحولات سیاسی-اجتماعی ایران در بیش از نیم قرن اخیر دارد و اگرچه در نمودشناسی (phenomenologic) پیکرهی بیان روایی آن،ما دست کم همواره با دو سطح از واقعیت عینی و واقعگرایی ذهنی روبروییم،(یکی واقعیت موجود رویدادها و وقایع قابل مشاهده و بررسی و دیگری واقعگرایی متناوب و گاه غیرپیوسته آن که از پی ابداعهای دایمی و تهدیدهای ابدی ذهنی نویسنده حادث میگردد)اما آنچه در بطن اثر بمنزلهی قوه محرکهی وقوع اتفاقهای داستانی و پتاسیل ایجاد دگرگونی در رفتار روایتهای آن میشود، طعنهی ناخودآگاه و غیرارادی خاکم بر ذهن و اعماق ضمیر غیراختیاری راوی میباشد،به همین سبب،نگاههای جاری راوی به وقایع،آدمها و کنشها و نیز توصیفهای چند لایهی داستان،به مقدار زیادی‘‘آنی‘‘و گذراست:ضبط لحظه از طریق چشم و رسوب خاطره برای دستیابی و کشف پارههای پراکندهی حقیقت زنده اما نامعلومی که درون هر یک از آدمها و رویدادها،اشیاء و مکانها نهفته مانده است؛در این وضعیت،ذهن مستمر میتواند فراتر از مرزهای علی القاعده محدودکننده به درک تمایزهای کیفی و تفاوتهای نشانهشناسیک بیان واقعیتهایی که پیش از این دیده و ثبت شدهاند یا واقعیتهایی که اکنون یادآوری و فراخوانده میشوند بپردازد و این چیزی نیست مگر جریان سیال آفرینش دوبارهی زمان گم شده(نیست شده؟!)یا احضار غیر ارادی زمانهای سپری شده برای کشف دوباره و هستی بخش نمودن آن."