چکیده:
جامعه معرفتی از مقولات مهمی است که از منظر مختلف می توان به بررسی آن پرداخت. ما در این تحقیق برآنیم به این پدیده در مغرب زمین و جهان اسلام اشاره کنیم. ابتدا به اصول و مبانی، شاخص ها و فوائد جامعه معرفتی می پردازیم. سپس این مقولات را در اندیشه اسلامی دنبال خواهیم کرد. در پایان، وجوه اشتراک و تمایز اندیشه اسلامی و غرب درباره جامعه معرفتی را بیان خواهیم کرد. .بنیادهای جامعه معرفتی در مبانی فکری اسلام وجود دارد که هدف آن جهل زدایی، سعادت معنوی و اخروی، توازن بین جنبه های مادی و معنوی انسان و اخلاق گرایی علمی است. ضمنا به خصوصیات جامعه معرفتی غرب نیز اشاره خواهد شد.
خلاصه ماشینی:
"پیامد دوم جامعه معرفتی اسلام که از دل جامعه سعادتمند برمیخیزد،تمدنسازی است؛بدین معنا که تمدن اسلامی بر پایه تولید علم و دانش به گونهایاحیا شود که در تمامی حوزههای علمی به بشریت کمک کند تا از این رهگذر بهظرفیتسازی و ارتقای خلاقیتهای بشری برای تعالی مادی و معنوی بشر بر پایهعلم الاهی مبادرت ورزد.
وجوه اشتراک جامع معرفتی غرب و اسلام آنچه در باب وجوه اشتراک این دو جامعه بیان میشود،از جنبه نظری است چرا کهبرخی از بنیادهای تئوریک مطرح شده در جامعه غرب عملا تحقق نیافته است؛لیکناز سوی اندیشمندان و نظریهپردازان جامعه معرفتی مورد تأکید قرار گرفته است کهاز این لحاظ،وجوه اشتراک در نظام فکری از جنبه نظری به شرح زیر استنتاج واستخراج شده است: -تلقی دانش به عنوان سرمایه اجتماعی برای همگان و لزوم فراهم آوردنطرحهای آگاهیبخش برای تسهیل و ارتقای فرصتهای دسترسی برابر همگان بهدانش و علوم و فنون پیشرفته؛ -تأکید بر لزوم برنامهریزی و سرمایهگذاری جهت ظرفیتسازی علمی وفرهنگی با اهتمام به تنوع میراث فرهنگی معنوی جوامع و حفظ حافظه جوامع؛ -لزوم احترام و اهتمام به شرافت و کرامت بشری و مسؤولیتپذیری انسان؛ -اهمیت اتخاذ رویکرد مطالعات بینرشتهای،چند رشتهای،بینابخشی وابتکارات چندسطحی در جوامع معرفتی و پیوند و تلفیق خلاق بین معرفت سنتی،دانش بومی و دانش مدرن برای ارتقای فرصت مشارکت فعال تمامی گروههایمتنوع فرهنگی و زبانی در پایهریزی جوامع معرفتی؛ -تأکید بر نقش تعیینکننده یادگیری در جوامع پایدار به منظور کاهش فقر وتقلیل شکاف علمی1و دیجیتالی2بین جوامع برخودار و غیر برخوردار؛ -تلقی دانش،اطلاعات،آگاهی و آموزش کیفی به عنوان منابع عمده ثروت،قلب(1)."