چکیده:
تربیت دینی یکی از مهم ترین اهداف نظام آموزش و پرورش در جمهوری اسلامی ایران است. از سوی دیگر تامل در پیامدها و نتایج حاصل از بکارگیری برنامه های درسی ناظر به تربیت دینی نشان از این واقعیت ناگوار دارد که نظام آموزش و پرورش در دستیابی به اهداف مورد نظر از توفیق شایان توجهی برخوردار نبوده است.
نگارندگان این مقاله بر این باورند که برای تربیت دینی خصوصا در دوره بسیار حساس سنی نوجوانی یا دوره تحصیلی متوسطه باید طرحی نو درانداخت و با ترسیم مبانی و ارکان متناسب با شرایط متحول زمان به چارچوب برنامه تازه ای دست پیدا کرد. امید است این تلاش مقدماتی در جهت ارائه چارچوب نوین برنامه درسی تربیت دینی در دوره متوسطه همراه با دلائل و مستندات پشتیبان آن، مورد توجه صاحب نظران و متولیان امور در آموزش و پرورش قرار گرفته و بازنگری در ساختار، رویکرد و جهت گیری های برنامه درسی تربیتی دینی آغاز شود. ادامه وضع موجود، به اعتقاد نویسندگان، از آنجا که منجر به تجربیات سودمند و سازنده یادگیری در این زمینه نمی شود، تربیت دینی را در نظام آموزش و پرورش ما به یکی از مولفه های برنامه درسی پوچ بدل می سازد که به هیچ روی قابل پذیرش نیست.
خلاصه ماشینی:
"از سوی دیگر تأمل در پیامدها و نتایج حاصل از بکارگیری برنامههای درسی ناظر به تربیت دینی نشان از این واقعیت ناگوار دارد که نظام آموزش و پرورش در دستیابی به اهداف مورد نظر از توفیق شایان توجهی برخوردار نبوده است.
امید است این تلاش مقدماتی در جهت ارائه چارچوب نوین برنامه درسی تربیت دینی در دوره متوسطه همراه با دلائل و مستندات پشتیبان آن،مورد توجه صاحبنظران و متولیان امور در آموزش و پرورش قرار گرفته و بازنگری در ساختار،رویکرد و جهتگیریهای برنامه درسی تربیتی دینی آغاز شود.
الگوی مطلوب برنامه درسی دینی برای نوجوانان و جوانان با این هدف در دستور کار قرار گرفته است که اولا معرف جهتگیریهایی است که تحقق آنها دارای پشتوانه عملی بیشتر است،و ثانیا از طریق اجرای برنامه درسی دینی مطلوب رویارویی با بسیاری از عوامل،بسترها و چالشهای ماورای مدرسهای به شکل مؤثرتری انجام خواهد گرفت.
دادههای اجتماعی(عصری) در این بخش مجموعه عوامل و عناصری مورد توجه قرار میگیرند که از ویژگیهای بارز زمان یا عصری که دانشآموزان در آن زندگی میکنند،به حساب میآیند و در مقام تصمیمگیری درباره جهتگیری تربیت دینی-ارزشی باید به آنها عنایت خاص داشت.
برای تحقق صبغه تطبیقی برنامه درسی دینی به روشها و نکات زیر باید توجه داشت: الف)درنظر گرفتن دلالتهای این اصل در تصمیمگیری درباره محتوا و سایر عناصر رکن تجویزی برنامه به عنوان یکی از ملاکهای انتخاب.
The Elemets of Teaching Yale University Press,New Haven."