چکیده:
تفاوت معناداری بین هوش هیجانی دانشآموزان تیزهوش و عادی مشاهده نشد. همچنین بین هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی نیز رابطه معناداری به دست نیامد؛ بنابراین فرضیههای پژوهش در نمونه مورد بررسی تأیید نگردید.براساس یافته دیگر پژوهش،میزان هوش هیجانی در دختران بالاتر از میزان هوش هیجانی در پسران است. پیشنهاد میشود که پژوهشهای بعدی در جامعه آماری وسیعتری انجام گیرد و از سوی دیگر،اولویتهای هیجانی تربیت مورد توجه بیشتری قرار گیرند. هوش هیجانی یکی از سازههای نوظهور در گستره علم روانشناسی است که پژوهشهای زیادی را به خود اختصاص داده است و رابطه آن با هوش شناختی و پیشرفت تحصیلی یکی از این حوزههای پژوهشی است.در همین راستا پژوهش حاضر در قالب یک طرح پسرویدادی به بررسی مقایسهای میزان هوش هیجانی در دانشآموزان مدارس تیزهوش و عادی مقطع پیشدانشگاهی و رابطه آن با پیشرفت تحصیلی یکی از مناطق شهر تهران پرداخته است.نمونه 120 نفری شامل 60 دانشآموز تیزهوش(30 دختر و 30 پسر)و 60 دانشآموز عادی(30 دختر و 30 پسر) است.ابزار سنجش میزان هوش هیجانی،آزمون هوش هیجانی بار-ان و معدل سال تحصیلی گذشته دانشآموزان،ملاک پیشرفت تحصیلی آزمودنیها بوده است. فرضیههای اصلی به تفاوت هوش هیجانی در دو گروه تیزهوش و عادی از یکسو و ارتباط هوش هیجانی با پیشرفت تحصیلی معطوف بود.براساس نتایج به دست آمده
خلاصه ماشینی:
"دانش و پژوهش در علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان(اصفهان) شمارهء چهاردهم-تابستان 6831 صص 421-701 مقایسه هوش هیجانی دانشآموزان تیزهوش و عادی و رابطه آن با پیشرفت تحصیلی هایده خلیلی آذر1 چکیده هوش هیجانی یکی از سازههای نوظهور در گستره علم روانشناسی است که پژوهشهای زیادی را به خود اختصاص داده است و رابطه آن با هوش شناختی و پیشرفت تحصیلی یکی از این حوزههای پژوهشی است.
در همین راستا پژوهش حاضر در قالب یک طرح پسرویدادی به بررسی مقایسهای میزان هوش هیجانی در دانشآموزان مدارس تیزهوش و عادی مقطع پیشدانشگاهی و رابطه آن با پیشرفت تحصیلی یکی از مناطق شهر تهران پرداخته است.
جدول 2-شاخصهای آماری هوشبهر هیجانی دو گروه دانشآموزان مدارس عادی و تیزهوش (به تصویر صفحه مراجعه شود) آزمون فرضیهء اول:بین هوش هیجانی دانشآموزان تیزهوش و عادی تفاوت معنادار وجود دارد.
یعنی با 59 درصد اطمینان میتوان گفت در پژوهش حاضر تفاوت معناداری بین هوش هیجانی دانشآموزان دختر و پسر مشاهده گردید و هوش هیجانی دختران بیشتر از پسران است.
جدول 5-میزان همبستگی پیشرفت تحصیلی و هوشبهر هیجانی دانشآموزان مدارس عادی (به تصویر صفحه مراجعه شود) آزمون فرضیه چهارم:بین هوش هیجانی دانشآموزان عادی و پیشرفت تحصیلی آنان رابطهء معنادار وجود دارد.
یعنی با 59 درصد اطمینان میتوان گفت در پژوهش حاضر رابطهء معناداری بین هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان عادی مشاهده نگردید.
این یافته حکایت از این دارد که پیشرفت تحصیلی دانشآموزان تیزهوش ناشی از هوشبهر هیجانی آنها نیست و هوش هیجانی مستقل از هوش شناختی است."