چکیده:
ششگانه،گروه علوم پایه بیشترین و گروه هنر کمترین سهم را در تولیدات علمی داشتهاند.همچنین نتایج نشان داد کلیهء عوامل فردی بر روی تولیدات علمی پاسخدهندگان تأثیر داشتهاند.اما از میان عوامل سازمانی،تنها مهارتهای اطلاعاتی و ارتباطات علمی در میزان تولیدات علمی مؤثر بودهاند،به طوری که خدمات رفاهی،امکانات و تجهیزات پژوهشی و نحوهء مدیریت دانشگاه هیچ تأثیری روی حجم تولیدات علمی نداشتهاند.براساس یافتهها مجلات علمی و کتابهای تخصصی بیشتر از سایر ابزارها برای کسب اطلاعات علمی مورد استفاده قرار گرفتهاند.همچنین دانشافزایی و ارتقای مرتبهء علمی مهمترین انگیزههای پاسخدهندگان در انجام فعالیتهای پژوهشی بودهاند. هدف از این پژوهش،بررسی عوامل مؤثر بر تولیدات علمی اعضای هیأت علمی واحدهای منطقهء 8 دانشگاه آزاد اسلامی است.روش تحقیق پیمایشی و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بوده است.جامعهء آماری شامل کلیهء اعضای هیأت علمی تماموقت واحدهای منطقهء 8 دانشگاه آزاد اسلامی است که 420 نفر از آنها به روش طبقهای تصادفی به عنوان نمونهء تحقیق انتخاب شدند.براساس یافتههای تحقیق،از میان تولیدات علمی،مقالات چاپ شده در مجلات علمی،بیشترین درصد و اختراعات ثبت شده،کمترین درصد را به خود اختصاص دادهاند.علاوه بر این از میان گروههای
خلاصه ماشینی:
"سؤال 2-مهمترین عوامل فردی مؤثر بر تولیدات علمی اعضای هیأت علمی منطقهء 8 دانشگاه آزاد اسلامی کدام است؟ در این بخش کلیهء عوامل فردی که به صورت بالقوه میتوانستند در تولیدات علمی جامعهء مورد مطالعه نقش داشته باشند،شناسایی و سپس میانگین امتیاز پژوهشی اعضای هیأت علمی به تفکیک جنس،سن،وضعیت تأهل،گروه آموزشی،نوع استخدام، مرتبهء علمی،سابقهء کار،سابقهء تدریس در دورههای تحصیلات تکمیلی،سابقهء فعالیت اجرایی و مدیریتی،استفاده از فرصت مطالعاتی و میزان تدریس در هر نیمسال تحصیلی مورد مقایسه قرار گرفته و نتایج زیر به دست آمد: جنسیت و تولیدات علمی جدول 2-آزمون تفاوت میانگین امتیاز پژوهشی براساس جنسیت پاسخدهندگان (به تصویر صفحه مراجعه شود) باتوجه به عادی بودن توزیع و از آنجا که جنسیت در مقیاس اسمی دو حالته و امتیاز پژوهشی در سطح فاصلهای اندازهگیری شده است،برای مقایسهء تولیدات علمی اعضای هیأت علمی زن و مرد،از آزمون T-Test استفاده شده است.
گروه آموزشی و تولیدات علمی جدول 5-آزمون تجزیه و تحلیل واریانس امتیاز پژوهشی پاسخدهندگان بر حسب گروههای آموزشی (به تصویر صفحه مراجعه شود) برای بررسی تأثیر عامل گروه آموزشی روی فعالیتهای پژوهشی،تولیدات علمی اعضای هیأت علمی گروههای مختلف آموزشی مورد مقایسه قرار گرفت.
نوع استخدام و تولیدات علمی جدول 6-آزمون تجزیه و تحلیل واریانس امتیاز پژوهشی پاسخدهندگان بر حسب نوع استخدام (به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول 6 مقایسهء میانگین امتیاز پژوهشی اعضای هیأت علمی دارای استخدامهای مختلف را نشان میدهد،از آنجا که نوع استخدام در مقیاس اسمی چند حالته از امتیاز پژوهشی در سطح فاصلهای اندازهگیری شده است،بنابراین از آزمون تحلیل واریانس (ANOVA) استفاده شده است."