چکیده:
صورت گرفت. یافتهها نشان داد نقش عوامل فرهنگی-اجتماعی،فردی و آموزشی بیش از سطح متوسط است و عوامل نظام آوایی،واژگان زبان فارسی و دستور زبان فارسی تأثیر چندانی در مشکلات یاددهی-یادگیری درس زبان انگلیسی در دورهء متوسطه نداشته است.همچنین براساس یافتهها تفاوت معناداری بین نظرات دبیران در خصوص مشکلات یاددهی-یادگیری زبان انگلیسی برحسب مدرک تحصیلی و سابقهء خدمت وجود ندارد،اما این تاوت برحسب جنسیت در خصوص عوامل فردی معنادار بود. هدف این تحقیق بررسی مشکلات یاددهی و یادگیری درس زبان انگلیسی دانشآموزان دورهء متوسطهء شهر اصفهان بود.سؤالات تحقیق با توجه به عوامل واژگان زبان فارسی، نظام آوایی زبان فارسی،دستور زبان فارسی،عوامل آموزشی،فردی و فرهنگی و اجتماعی مشکلات یاددهی-یادگیری درس زبان انگلیسی مطرح شده است.این تحقیق چون به بررسی مشکلات یاددهی و یادگیری درس زبان انگلیسی دانشآموزان دورهء متوسطه میپردازد،توصیفی-پیمایشی است.جامعهء آماری این پژوهش شامل کلیهء دبیران شهر اصفهان 398 نفر است که براساس روش نمونهگیری تصادفی خوشهای ساده 105 نفر
خلاصه ماشینی:
"بحث و نتیجهگیری تجزیهوتحلیل مربوط به سؤال اول تحقیق نشان داد t مشاهده شده در سطح خطای 0/50> P کمتر از مقدار بحرانی جدول است،بنابراین واژگان زبان فارسی کمتر از سطح متوسط از مشکلات یاددهی-یادگیری درس زبان انگلیسی در دورهء متوسطه است.
تجزیهوتحلیل مربوط به سؤال دوم تحقیق نشان داد t مشاهده شده در سطح خطای 0/50> P کمتر از مقدار بحرانی جدول است،بنابراین نظام آوایی زبان فارسی کمتر از سطح متوسط از مشکلات یاددهی-یادگیری درس زبان انگلیسی در دورهء متوسطه است.
تجزیهوتحلیل مربوط به سوال سوم تحقیق نشان داد t مشاهده شده در سطح خطای0/50> P بیشتر از مقدار بحرانی جدول است،بنابراین دستور زبان فارسی کمتر از سطح متوسط از مشکلات یاددهی-یادگیری درس زبان انگلیسی در دورهء متوسطه است.
تجزیهوتحلیل مربوط به سؤال چهارم تحقیق نشان داد t مشاهده شده در سطح خطای 0/50> P بزرگتر از مقدار بحرانی جدول است،بنابراین عوامل آموزشی بیش از سطح متوسط از مشکلات یاددهی-یادگیری درس زبان انگلیسی در دورهء متوسطه است.
تجزیهوتحلیل مربوط به سؤال پنجم تحقیق نشان داد t مشاهده شده در سطح خطای 0/50> P بزرگتر از مقدار بحرانی جدول است،بنابراین عوامل فردی بیش از سطح متوسط از مشکلات یاددهی-یادگیری درس زبان انگلیسی در دورهء متوسطه است.
تجزیهوتحلیل مربوط به سؤال ششم تحقیق نشان داد t مشاهده شده در سطح خطای 0/50> P بزرگتر از مقدار بحرانی جدول است،بنابراین عوامل فرهنگی- اجتماعی بیش از سطح متوسط از مشکلات یاددهی-یادگیری درس زبان انگلیسی در دورهء متوسطه است."