چکیده:
توجهی از منابع انسانی و مادی محدود کشور،صرف تربیت این گروه میشوند و در درجه بعدی اینکه طی دهههای اخیر به نحو فزایندهای،سطح پیشرفت و توسعهء هرکشور تحت تاثیر نحوهء استفاده از سرمایه انسانی قرار گرفته است و دانشآموختگان آموزشعالی مظهر و نمونهء اعلای سرمایههای انسانی جامعه محسوب میشوند. در سالهای اخیر،ایران با رشد روزافزون نیرویانسانی تحصیل کرده مواجه بوده است،برخی از این تحصیلکردگان وارد بازار کار گردیده و مشغول به کار شده یا به خیل بیکاران جویای کار پیوستهاند و برخی دیگر در جمعیت غیر فعال باقیماندهاند.در این راستا بررسی آماری وضع فعالیت تحصیلکردگان آموزشعالی ضروری به نظر میرسد تا بتوان از یکسو عمکرد آموزش نیروی انسانی را ارزیابی نمود و ازسوی دیگر جهت مسائل مربوط به نیروی انسانی تحصیلکرده برنامهریزیهای لازم را انجام داد. در این مقاله برای بررسی وضع فعالیت فارغ التحصیلان آموزشعالی از روش توصیفی استفاده شده است،بدین صورت که با استفاده از نتایج طرح آمارگیری از ویژگیهای اشتغال و بیکاری خانوار مرکز آمار ایران طی سالهای 1376 تا 1381 روند تغییرات شاخصهای عمدهی نیروی کار برای این قشر از جامعه مورد بررسی قرارگرفته است. اشتغال و بیکاری نیروی انسانی یکی از مهمترین مسائل انسانی معاصر است که در کشورهای در حال توسعه باتوجه به عدم توازن ساختارهای اقتصادی،اجتماعی،فرهنگی و سیاسی آنها نقش و سهم قابل توجهی را در میزان استمرار فرایند توسعه برعهده دارد. بیکاری یا عدم اشتغال نیروی انسانی آثار زیانبار مختلف و متنوع اقتصادی،سیاسی،اجتماعی،فرهنگی و امنیتی را درپی دارد. بیکاری دانشآموختگان عالی کشور که مهمترین بخش سرمایهء انسانی قلمداد میشوند،طبعا دارای آثار و تبعات مضاعف و پیچیدهتر و زیانبارتری در حیات اجتماعی کشور است. نخست به دلیل آنکه سهم قابل
خلاصه ماشینی:
"نمودار 2-میزان مشارکت اقتصادی فارغ التحصیلان دورههای آموزشعالی کل کشور،نقاط شهری و نقاط روستایی:18-6731 (به تصویر صفحه مراجعه شود) 2-روند تغییرات میزان بیکاری فارغ التحصیلان آموزشعالی1 در سال 6731 از فارغ التحصیلان دورههای آموزشعالی که وارد بازار کار شدهاند 6/5 درصد بیکار بودهاند که در سال 1831 این رقم به 31/2 درصد افزایش یافته است.
نمودار 4-میزان بیکاری فارغ التحصیل دورههای آموزشعالی کل کشور،نقاط شهری و نقاط روستایی:18-6731 (به تصویر صفحه مراجعه شود) 3-توزیع نسبی بیکاران دارای تحصیلات عالی1در گروههای عمدهء سنی توزیع جمعیت بیکار دارای تحصیلات عالی در گروههای عمدهء سنی نشان میدهد که در سال 6731 گروه سنی 92-52 ساله با 34/6 درصد،بیشترین درصد جمعیت بیکار دارای تحصیلات عالی را داشته است ولی در سال 1831 اکثریت افراد بیکار دارای تحصیلات عالی(24/1 درصد)در گروه سنی 42-02 ساله قرار گرفته اند.
4-توزیع نسبی جمعیت بیکاران فارغ التحصیل دورههای آموزشعالی برحسب رشتههای تحصیلی 18-6731 (به تصویر صفحه مراجعه شود) شایان ذکر است که در سال 1831 اکثریت افراد شاغال فارغ التحصیل دورههای آموزشعالی نیز در همین رشتهها تحصیل کردهاند،به طوری که شاغلان دارای رشتههای مهندسی 71/2 درصد،رشتههای بازرگانی 31/0 درصد و رشتههای علوم انسانی 21/8 درصد بودهاند.
نمودار 6-درصد بیکاران فارغ التحصیل دوره آموزشعالی در رشتههای تحصیلی:1831 5-نتیجهگیری باتوجه به مباحث مطرحشده که براساس آمارهای موجود مرکز آمار ایران انجام گرفته، در مورد وضع فعالیت تحصیلکردگان دورههای آموزشعالی میتوان گفت همواره بیش از 08 درصد فارغ التحصیلان دورههای آموزشعالی از نظر اقتصادی فعال بودهاند که طی سالهای 18-67 میزان مشارکت اقتصادی زنان فارغ التحصیل دورههای آموزشعالی صورت گرفته است که در نتیجه آن سهم زنان خانهدار دارای تحصیلات عالی افزایش یافته است."