چکیده:
باتوجه به نزدیک بودن سرشماری نفوس و مسکن 1385 در ایران،مطالعه تجربیات اخیر دیگر کشورها در زمینهی سرشماری نفوس و مسکن به ویژه از نظر به کارگیری روشها و فنون جدید میتواند سودمند واقع شود. این مقاله اطلاعات مفیدی در زمینهی تدارک سرشماری،برنامهریزی آموزشی و اطلاعرسانی عمومی،به کارگیری روشها برای تضمین محرمیت اطلاعات، نوآوری در زمینهی سیستم پردازش دادهها و برنامه انتشاراتی و نیز روشهای مورد استفاده برای جلوگیری از دوباره شماری برخی گروههای جامعه مانند افراد در حال تحصیل ارائه میدهد.
خلاصه ماشینی:
"این مقاله اطلاعات مفیدی در زمینهی تدارک سرشماری،برنامهریزی آموزشی و اطلاعرسانی عمومی،به کارگیری روشها برای تضمین محرمیت اطلاعات، نوآوری در زمینهی سیستم پردازش دادهها و برنامه انتشاراتی و نیز روشهای مورد استفاده برای جلوگیری از دوباره شماری برخی گروههای جامعه مانند افراد در حال تحصیل ارائه میدهد.
آمار جمعیت مقیم تا سال 9991،نتایج تفصیلی در سال 0002 این سرشماری دو هدف عمده را درنظر دارد: -تعیین جمعیت مقیم(قانونی)واحدهای جغرافیایی تقسیمات کشوری1 -دسترسی به اطلاعات در زمینهی ساختار اجتماعی-جمعیتی و شغلی جمعیت و ویژگیهای مسکن موجود در سطح تمام مناطق جغرافیایی بدون توجه به اندازه جمعیتی آنها شمارش پایهای مسکن و جمعیت منتج به ثروت اطلاعاتی خواهد شد که تغییرات معنیدار واقع شده در فاصلهی 9 ساله بین دو سرشماری بخصوص در سطح واحدهای جغراقیایی کوچکتر را ارائه میدهد.
بررسی سرشماری 0991 روشن ساخت که به برخی از افراد در حال تحصیل که در واحدهای مسکونی شخصی سکونت داشتند(گروهی که شامل اتاقهای اجارهای در مناطق شهری است)به اشتباه دو پرسشنامه فردی داده شد و لذا دوبار مورد شمارش قرار گرفتند.
شهرداران،مسئول اجرای سرشماری واحدهای مسکونی در حوزهی شهرداری خود هستند،آنها همچنین باید سرشماری را منطبق با دستو رالعملهای وزارت کشور و insee سازماندهی کنند(مثلا به وسیلهی تأمین فضای کاری و استخدام آمارگیران1) insee مسئول تهیه و تدارک امور مربوط به سرشماری است و بر پیشرفت کار آن در مرحلهی اجرا،به ویژه در زمینهی کامل بودن اطلاعات جمعآوری شده،نظارت مینماید2."