خلاصه ماشینی:
"طبیعی است که در چنین جوی،شعر نیما و قصهء آل احمد، نمیتواند در واحدهای درسی بگنجد و بنابراین راه ورود ادبیات معاصر به دانشگاهها ایران،از همان اولین لحظات، بسته میشود!این دلیل اول...
31 تا وقتی که رد پای ادبیات راستین و اصیل معاصر در کنار بهترین قطعههای ادبیات کلاسیک،در کتابهای فارسی،آیین نگارش و متون ادبی به چشم نخورد،و تا وقتی که ادبیات مصاصر در دانشگاه از 2 واحد درسی به حدود 41 واحد(مثلا:2 واحد شناخت شعر معاصر، 2 واحد شناخت داستان معاصر(شامل داستان کوتاه و رمان)2 واحد شناخت ادبیات نمایشی، 2 واحد شناخت ادبیات کودکان و نوجوانان،2 واحد جامعهشناسی ادبیات معاصر،2 واحد فرهنگ عامه وشناخت فولکلور،2 واحد آشنایی با ادبیات جهان)تبدیل نشود و به شکلی جدیدتر و جدیتر توسط اساتید برجسته در این زمینهها،تدریس و تجزیه تحلیل نگردد و از همه مهمتر،تا زمانی که دانشآموز ما در دبیرستان و دانشجوی ما در دانشگاه با آنچه که میخواند،احساس بیگانگی نکند و در اینگونه محیطها با مجموعهء آنچه که به وی آموخته میشود خلاقیت ذهنیاش شکوفا نگردد،چیزی تغییر نخواهد کرد و در نتیجه، متأسفانه وضع ادبی دانشگاه به همین منوال که هست،باقی خواهد ماند.
گرچه بر اثر تلاش گروهی از اساتید جوان از حدود دو دههء پیش تاکنون دو واحد به نام ادبیات معاصر در برنامه درسی دانشجویان دورهء لیسانس(کارشناسی)رشتهء ادبیات فارسی،گنجانده شد-و البته غنیمت بود- اما روشن است که این اندک مقدار،هرگز نمیتواند فرصتی به استاد و دانشجو بدهد تا ادبیات معاصر ایران را بشناسد و آن را به دیگران بشناساند!"