چکیده:
مقاله زیر از پیشگفتار کتاب عناصر طراحی نوشتهی تیموتی سامارا انتخاب و ترجمه شده است که بخش اول آن در این شماره و بخش دوم آن ان شاءا...در شمارههای آینده چاپ خواهد شد. نمونههای تصویری و توضیحات ارائهشده در کنار آنها به غیر از منبع اصلی از منابع فارسی و لاتین دیگری گردآوری و تحلیل شده است.
خلاصه ماشینی:
"تجربه کردن با شکلها و جزئیات فراوان در یک اثر میتواند بسیار خوب باشد،اما اگر قرار باشد که آنها را بدون فکر و ایده در یک صفحه پخش کنیم،بدون توجه به این که چهقدر در خدمت ایده اصلی کار هستند و یا چهقدر ذهن را از محتوا دور میکنند،نتیجهی کار تنها یک ریختوپاش بصری خواهد بود که نمیتوان بر آن نام طراحی گذاشت.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) طراح:قباد شیوا اگر عنوان این پوستر و نوشتههای دیگر آن هرکدام با یک نوع فونت،و یا در رنگها و سایزهای متنوع به کار گرفته میشدند،این تقسیمبندی ساده به دست نمیآمد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) رنگ خاموش صورتی-کرمی که در بستهبندی این عنصر به کار رفته،نشاندهندهی محصولی است که برای زنان تولید شده بدون آنکه دخترانه به نظر برسد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) استفاده از کنترل حد اقل عناصر بصی به علاوهی چینش متن در امتداد خطوط بصری تصویر،و رعایت فواصل مناسب میان فضاهای مثبت و منفی،فضایی پویا و در عین حال معماریگونه ایجاد کرده است.
احتمالا به این فکر خواهید افتاد که:«آیا منطقیتر نبود،مقدار زیادی از این عناصر بیهویت حذف میشدند تا به پیامی شفاف و قابل توجه دست پیدا میکردید؟» 8 با حروف مانند تصویر برخورد کنید،چون همانقدر مهم هستند وضعیت ناخوشایندی که در مورد تایپوگرافی وجود دارد و اغلب هم موفق نیست،این است که آن را با عنوان تیتر یا متن اصلی از سایر عناصر جدا میکنیم و یا به صورت شکلهای عجیب و غریبی و به شکلی غیر منطقی از آن استفاده میکنیم که ارزش تصویر را کم میکند."