خلاصه ماشینی:
"همین دو جنبهموجب طرح این سؤال میگردد که آیا میتوان درس دینی را به شیوههایمعمول و متداول در درسهای دیگر ارزشیابی کرد یا نه.
و از شیوههای کهنه و قدیمی دستبرداریم،بلکه بحث در این است که آیا میشود درس دینی را درسی مانندریاضی،علوم،تاریخ و ادبیات پنداشت و مانند آنها به ارزشیابی محتوایدرس پرداخت؟یا اصولا چنین کاری مقدور نیست،گرچه از جدیدترینشیوهها کمک بگیریم؟ آموزش دینی،در مجموع سه هدف را تعقیب میکند:1-شناختصحیح و جامعی از معارف دینی 2-تقویت ایمان به اصول و مبانی دینی3-عمل بر معیارها و موازین دینی.
لذا در صورتی که هدف اول در سرلوحۀ ارزشیابی ما قرارگیرد،هم دبیر و هم دانش آموزان به این سمت سوق دادهخواهند شد که چگونه از کتاب درسی استفاده کنند تادانش آموزان از لحاظ شناختی موفق گردند.
آموزشهای ضمن خدمت و حتی آموزشهای تربیتمعلم در راستای همین جریان تنظیم خواهد شد و در مجموع مشاهدهخواهیم کرد که گرچه اهداف درس دینی شناخت،ایمان و عمل است،تنها در تکمیل و تحصیل یک هدف گام برداشتهایم."