خلاصه ماشینی:
"در گام بعدی،به دنبال آن هستیم که بدانیم افکار عمومی چگونه شکل میگیرد؟و چگونه میتوان آن را شناخت؟در جامعه ما،برای شناخت افکار عمومی،خوشبختانه روابط عمومی سنتی،آرام آرام جای خود را به روابط عمومی علمی میدهد؛چرا که دانشجویان جوان بهطور مرتب از مراکز دانشگاهی فارغ التحصیل میشوند و نقش مؤثری در این تغییر دارند.
اگر از مردم بپرسیم که افکار عمومی چیست؟همه فکر میکنند معنای افکار عمومی را میدانند،درحالیکه هنوز میان اندیشمندان اجتماعی نیز،در تعریف افکار عمومی نظر قطعی وجود ندارد.
وی در قسمتی دیگر از سخنان خود گفت: ارسطو در کتاب«سیاست»خود از عقیده عمومی صحبت میکند،که مردم به هنگام جنگ،بیماری واگیردار در جامعه،حادثهها و اتفاقهای طبیعی چگونه باهم تجمع میکنند و تعاملهای ذهنی انجام میدهند،منتهی رهبری در آن نیست و علم اداره کردن آن وجود ندارد.
روابط عمومی نباید نگران باشد که اگر اطلاعاتی را میدهد موقعیتش متزلزل خواهد شد،باید مستقل عمل کند، آزادیخواه باشد،محافظهکاری نکند،به مردم اعتماد داشته باشد،از مردم حمایت کند، بازتاب خواستههای آنها باشد و بتواند یک مدیریت سالم را در سازمان ایجاد کند.
در ادامه،دکتر دادگران به بررسی شناخت افکار عمومی پرداخت و گفت:شناخت افکار عمومی،از این فکر سرچشمه میگیرد که حکومتها باید احساسات و اعتقادات مردم را به حساب آورند؛زیرا افکار عمومی پدیدهای است که در شرایط تعارض اندیشهها به وجود میآید.
یکی از اهداف روابط عمومی،اثرگذاری بدون مبالغه برروی مخاطب است، روابط عمومی تلاش میکند نظرهای مردم را در درون و برون سازمان بشناسد و آن را به مدیر منتقل کند تا براساس آن،مدیر بتواند برنامهریزی دقیقی داشته باشد و این مهم،جز با شناخت افکار عمومی امکانپذیر نمیشود."