چکیده:
تعدادی از کودکان در فراگیری خواندن و نوشتن با مشکلاتی مواجه هستند و پیامدها و میزان تاخیر آنها با توجه به ماهیت سامانه نوشتاری خط متفاوت است . در زبان هایی که سامانه نوشتاری آنها قاعده مند است ، تعداد دانش آموزان دارای مشکل کمتر و در زبان هایی که ماهیت منظم خطی کمتر است، تعداد دانش-آموزان دارای مشکل بیشتر است .
در این مقاله پژوهش های مرتبط با فراگیری مهارت خواندن و مشکلات خواندن با توجه به سامانه نوشتاری زبان-ها بویژه زبان فنلاندی مورد بررسی قرار گرفته و روی موضوع شناسایی و پیشگیری زودهنگام تاکید دارد و در این زمینه، پیشینه خانوادگی و رشد مهارت های فراگیری خواندن را مهم و اساسی می داند .
خلاصه ماشینی:
"Electronic Journal of Inclusive Education , Vol 1 , Edition 8, Summer & Fall .
Education & children with special needs ; from segregation to inclusion.
در زبانهایی که از قاعدهمندی بالایی برخوردارند مثل زبان فنلاندی4 تقریبا 6 درصدی کودکان در فراگیری خواندن و نوشتن دارای مشکلاتی هستند، در حالیکه 3 درصد از آنها دارای چنان مشکلات شدیدی هستند که ممکن است این مسأله منجر به خواندن بسیار کند آنها شود؛ به نحوی که ادراک و فهم رضایت بخش متن خوانده شده برای آنها سخت و وقتگیر باشد.
با توجه به ضرورت آموزش پیشگیرانه میتوان این گونه کودکان را با استفاده از دو منبع اطلاعاتی به موقع مورد شناسایی و تشخیص قرار داد: الف ) تاریخچه والدین و سایر بستگان نزدیک مثل خواهران و برادران فرد، در ارتباط با خواندن (پیشینه خانوادگی ) ب) رشد مهارتهایی که میتواند فراگیری خواندن را پیشبینی کنند.
در ادامهی تکرار و تکمیل یافتههای پیشین انتشار یافته توسط اسکار بودک6 (1990) مطالعهی طولی نارساخوانی جیواسکیلا7 روی 100 کودک که از نظر خانوادگی در معرض خطر نارساخوانی قرار داشت ( و آنها را با افراد گروه کنترل که در معرض خطر نارساخوانی قرار نداشتند همتا کرد) از تولد تا سن مدرسه نشان داد 40 درصد کودکان دارای پیشینهی خانوادگی با مشکلاتی در فراگیری مهارتهای خواندن مواجه میشوند که 20 درصد آنها دارای مشکلات بسیار شدیدی در خواندن بودند.
وقتی این مسأله در 5 سالگی و بالاتر با نامگذاری سریع ترکیب شود ، کسب نمرات پایین در این شاخصها به نظر میرسد که پیشبینی درستی از شکست در خواندن باشد و فقط معدودی از موارد مثبت کاذب ممکن است در حالی که هیچ گونه آموزش پیشگیرانه در این زمینه وجود نداشته باشد مشاهده شود."