خلاصه ماشینی:
"او بیشتر هنرمند بود تا کاهن،و با الهام از معلم خویش که در چین میزیست،این نظر را ارائه داد که نمیتوان در کلام معمول ژرفای معنای سرودههای مذهبی را ابراز کرد،و باید در این راه از هنر یاری جست.
و به زمینهی مونو نو آواره اضافه میشود که به معنی راز است،در اصطلاح زیباشناسی به yugen در قلمرو امور زیبا معنی جوی وخیم که مولود لحظه یا تأثیر اثر هنری بود.
با آنکه یوگن ملازم زن بودایی است،با این همه تردید نیست که در مفاهیم ژاپنی قبلا وجود داشته که نشان نفوذ چین است.
no seami عصارهی آنچه در حوضهی زیباشناسی جریان داشت،در دیدگاههای عملی و نظری نمایشنامههای از نیمهی اول قرن پانزدهم بود که یوگن برای فرهنگ نوپای آن دوره یک مفهوم کلیدی شده بود کهدر نقاشی به motokiyoa متعقد بود که در بازیگری بایستی از واقعیت عزیمت کرد."