چکیده:
هدف این پژوهش، بررسی رابطه جوسازمانی با استرس شغلی دبیران و آثار آن بر دبیران مدارس متوسط بود. اهداف ویژه عبارتند از: 1) تعیین رابطه جوسازمانی با استرس شغلی دبیران، 2) تعیین رابطه جو سازمانی با شاخص های استرس شغلی دبیران، 3) تعیین رابطه جو سازمانی، و استرس شغلی با ویژگی های دموگرافیک دبیران. روش مطالعه: توصیفی ازنوع همبستگی بود. برای ارزیابی متغیرها از پرسشنامه جو سازمانی لیتوین و استرینجر، و پرسشنامه استرس شغلی کریاکو وساتلیف استفاده شد. برای نمونه گیری از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای، متناسب با حجم جامعه استفاده گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده ها و تعیین نوع رابطه بین متغیرهای مورد پژوهش، این آزمون ها به کار برده شد: ضریب همبستگی پیرسون برای تعیین رابطه بین متغیرهای جوسازمانی و استرس شغلی، آزمون t برای مقایسه میانگین های دو گروه مستقل (زن و مرد)، و تحلیل واریانس یک راهه (ANOVA) برای مقایسه سایر گروه ها نتایج پژوهش نشان داد که: 1.بین جو سازمانی و استرس شغلی رابطه معناداری وجود دارد، 2.در تعیین رابطه بین جو سازمانی باشاخص های استرس شغلی، بیش ترین رابطه به شاخص مسائل مربوط به دانش آموزان تعلق دارد، 3.رابطه بین شاخص های جو سازمانی واسترس شغلی معناداراست.
خلاصه ماشینی:
"در این تحقیق،جو سازمانی با پرسشنامه لیتوین واسترینجر regnirtS&niwtiL ارزیابی شده که در آن،شاخصهایی چون ساختار سازمان،مسئولیت،پاداش،خطرپذیری یا ریسک کردن،صمیمت و مهربانی،حمایت و پشتیبانی،و استرس شغلی دبیران با پرسشنامهشغلی کریاکو و ساتکلیف مورد ارزیابی قرار گرفته،کهدر آن عواملی چون:حجم کار،فقدان رشد حرفهای،فقدان منزلت اجتماعی،روابط بین همکاران،مسائلمربوط به دانشآموزان و درآمد بررسی شدهاند.
با توجه به عنوان تحقیق،هدف کلی پژوهش حاضرتعیین رابطه جو سازمانی مدارس با استرس شغلی دبیراناست که در این راستا،هدف ویژه زیر نیز موردبررسی قرار گرفته است: *تعیین رابطه جو سازمانی با استرس شغلی دبیران، *تعیین رابطه جو سازمانی با شاخصهایاسترس شغلی(حجم کار،فقدان رشد حرفهای،فقدان منزلت اجتماعی،روابط بین افراد،مسائلمربوط به دانشآموزان،و حقوق و مزایا)، *تعیین رابطه شاخصهای جو سازمانی از نظر لیتوینو استرینجر(ساختار،مسئولیت،پاداش،خطرپذیری،صمیمت و مهربانی،معیار و ضوابط،حمایت و پشتیبانی،اختلاف نظر و تعارض،هویتو شناسایی)با استرس شغلی دبیران، *تعیین رابطه جو سازمانی و استرس شغلی باخصوصیات شخصی(دموگرافیک)دبیران.
جو سازمانی در رابطه با استرس شغلی چه نقشیایفا میکند؟آیا باعث استرس بیشتر میشود؟آیامیتواند به کاهش استرس کمک کند یا اصولا نقشیدر کاهش و افزایش استرس ندارد؟محقق رابطهمتغیرهای مذکور در دوره متوسطه را مورد بررسی قرارداده و با روشن شدن رابطه بین آنها،رهنمودهاییجهت بهبود جو مراکز آموزشی و کاهش استرس شغلیمعلمان به مسئولان و کارشناسان محترم آموزش وپرورش ارائه کرده است.
*منبع اصلی جو سازمانی را ادراک افراد از جنبههایعینی و محسوس سازمان تشکیل میدهد و چونانسانها موجوداتی منحصر به فرد هستند و از نظرخلق و خو و خصوصیات شخصی با یکدیگرمتفاوتند،ادراک آنها از جو سازمانی متفاوت استو این نکته برای مسئولین حائز اهمیت است."