چکیده:
هدف بنیادین پژوهش حاضر بررسی نگرش دانشجویان الهیات نسبت به رشته الهیات و معارف اسلامی بوده است.بدین خاطر در آغاز نگرشسنج مربوطه تهیه شد و مسائل مربوط به جنبههای روانسنجی آن براساس مطالعهای مقدماتی انجام گردید.سپس با ترمیم و اصلاح پرسشنامه یاد شده،نگرشسنج موردنظر آماده گردید.پس از آن،مرحله اصلی تحقیق بر روی 374 دانشجو از گرایشهای مختلف رشته الهیات و معارف اسلامی انجام شد.یافتههای تحقیق بهطور کلی بیانگر نگرش منفی دانشجویان رشته الهیات نسبت به رشته خود بوده،که بالاترین نگرش منفی آنها نسبت به منابع،متون درسی و جو و قواعد حاکم بر دانشکده بوده است.این نتایج در مورد دانشجویان دختر و پسر و متأهل و مجرد نیز صادق بوده است.نتایج نشان داده که سالهای تحصیل و جنسیت تأثیری بر نوع نگرش آزمودنیها نداشته،اما گرایش تحصیلی در این امر مؤثر بوده است.همچنین دانشجویان مجرد دارای نگرش منفیتری نسبت به دانشجویان متاهل هستند و مقایسه نگرش دو گروه از دانشجویانی که علاقهمند به تغییر یا عدم تغییر رشته خود هستند، بیانگر تفاوت معنادار است،که در این مورد نگرش دانشجویانی که مایل به تغییر رشته خود هستند،منفیتر از گروه مقابل است.
خلاصه ماشینی:
"جدول 4:نتایج مربوط به مقایسه میانگینهای نگرش دانشجویان براساس گرایشهای رشته تحصیلی (به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول 5:نتایج مربوط به آزمون تی در مورد دو گروه از دانشجویان مجرد و متأهل براساس نگرش آنها به رشته الهیات (به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول 6:نتایج مربوط به آزمون تی در مورد دو گروه از دانشجویان خواهان تغییر و عدم تغییر رشته براساس نگرش آنها به رشته الهیات (به تصویر صفحه مراجعه شود) بحث و نتیجهگیری هدف اساسی پژوهش حاضر،بررسی نوع نگرش دانشجویان رشته الهیات نسبت به رشته خود بوده، گرچه تأثیر سالها و گرایشهای تحصیلی،جنس،تأهل و تجرد و تمایل به تغییر رشته آزمودنیها نیز مدنظر بوده است،بدین خاطر در این قسمت به جمعبندی و بحث نتایج به دست آمده در ارتباط با هدفهای یاد شده میپردازیم: 1)یافتهها نشان میدهد که دانشجویان رشته الهیات،نسبت به رشته خود نگرش منفی دارند،این در حالی است که آنها در مورد ضرورت وجودی رشته الهیات نگرش نسبتا مثبتی دارند،و در مورد تمامی عوامل مثل منابع و متون درسی،شیوه تدریس اساتید، جو و قواعد حاکم بر دانشکده،تأثیر نظرگاه دیگران و نظام دینی بر نگرش آنها،جنبه کاربردی رشته الهیات و نگاه مستقیم آنها به رشته خود،نگرش منفی دارند.
3)نگاهی به نتایج نگرش دانشجویان در گرایشهای مختلف رشته الهیات نشان میدهد که آزمودنیهای گرایشهای ادیان و عرفان،علوم قرآن و حدیث و فلسفه نیز بیشترین نگرش منفی را در مورد منابع و متون درسی و جو و قواعد حاکم بر دانشکده نمایان ساختهاند،این در حالی است که آزمودنیهای گرایشهای تاریخ و تمدن اسلامی،و فقه و حقوق،علاوه بر این دو عامل،در نگرش مستقیم به رشته خود نیز نتایج منفی زیادی نشان دادهاند."