چکیده:
هدف اصلی این پژوهش، بررسی عوامل موثر بر شادمانی دانش آموزان مدارس راهنمایی پسرانه شهر اصفهان از نظر مدیران و مربیان پرورشی بود. به منظور محدود کردن مساله، صرفا عوامل روان شناختی، اجتماعی و اقتصادی مورد بررسی قرار گرفت. برای دستیابی به هدف پژوهش از بین مدیران و مربیان پرورشی شهر اصفهان تعداد ...
خلاصه ماشینی:
"استادیار دانشگاه اصفهان کیده {IBهدف اصلی این پژوهش،بررسی عوامل مؤثر بر شادمانی دانشآموزان مدارس راهنمایی پسرانهشهر اصفهان از نظر مدیران و مربیان پرورشی بود.
برای دستیابی به هدف پژوهش ازبین مدیران و مربیان پرورشی شهر اصفهان تعداد 88 مدیر و 86 مربی پرورشی به روشنمونهگیری خوشهای چند مرحلهای تصادفی انتخاب شدند و با پرسشنامه محقق ساخته،عواملمذکور مورد بررسی قرار گرفتند.
نتایج مطالعه نشان داد مدیریان و مربیان پرورشی هر سه عامل روانشناختی،اجتماعی واقتصادی را در شادمانی دانشآموزان مؤثر میدانند و بین میزان تحصیلات و سابقه خدمت آنان ونظرشان در مورد تأثیر عوامل سهگانه فوق در شادمانی دانشآموزان،رابطه معناداری وجودندارد.
جدول 1:فراوانی و درصد مدیران و مربیان پرورشی مشغول به کار در مدارس راهنمایی پسرانه شهرستان اصفهان به تفکیک مدارکتحصیلی (به تصویر صفحه مراجعه شود)جدول 2:فراوانی و درصد نمونه پژوهش به تفکیک مدرک تحصیلی (به تصویر صفحه مراجعه شود) بزار جمعآوری اطلاعات باتوجه به موضوع و روش پژوهش در این مطالعه ازپرسشنامه استفاده شده است.
3. به نظر مدیران و مربیان پرورشی،عوامل اقتصادی بهچه میزان در ایجاد شادمانی دانشآموزان مؤثر است؟ عوامل اقتصادی با شش گویه مورد بررسی قرارگرفت،در جدول 5 پاسخ مدیران و مربیان پرورشی درمورد این گویهها آمده است.
مقایسه میانگین نمره سه عامل روانشناختی،اجتماعی و اقتصادی با نمره ملاک سه،یعنی حدمتوسط پرسشنامه با آزمون «r» تک متغیره را نشان داد(جدول 7)که در مورد هر سه عامل،تفاوت،معناداراست،یعنی به نظر معلمان و مربیان پرورشی هر سهعامل بیش از حد متوسط در ایجاد شادمانی دردانشآموزان مؤثر است.
آیا بین ویژگیهای دموگرافیک پاسخگویان بانظرشان در مورد عوامل مؤثر بر ایجاد شادمانی درمدارس رابطه وجود دارد؟ یافتههای توصیفی مربوط به این سؤال در جدول 8،9 و 10 آمده است."