چکیده:
در این مقاله مبانی اندیشه پسامدرن در آموزش و پرورش بررسی میشود.پسامدرنیسم که در دو دهه اخیر بر قلمرو وسیعی از علوم اجتماعی،فلسفه و فلسفه آموزش و پرورش تأثیر گذاشته است، واکنشی در برابر خردگرایی دوران مدرن و مبارزه با هرگونه مطلقانگاری است.ساختزدایی،نسبیگرایی و عملگرایی از ویژگیهای نگرش فلسفی پسامدرن محسوب میشوند. پسامدرنیسم در قلمرو معرفتشناسی با نفی دانش مطلق،آن را بهگونهای با حوزهای قدرت و سرمایه پیوند میزند.ازاینرو فیلسوف آموزش و پرورش علاقهمند است که رابطهء میان دانش،آموزش و یادگیری با قدرت،سرمایه و دیگر پدیدههای متحول فرهنگی را مود بررسی قرار دهد.بررسی تعاریف،ریشههای تاریخی و مبانی فلسفی پسامدرنیسم و نقدهای آنها از دیگر موضوعهایی است که در این مقاله مورد بحث قرار گرفته است.
خلاصه ماشینی:
"اما اگرچه در دوران جنگ جهانی دوم بود که مدرنیستهای متأخری چون دیویی و هابرماس این عقیده سادهانگارانه و خوشبینانه روشنگری را که پیشرفت دانش علمی به گسترش جامعهای عقلانی و آزادتر خواهد انجامید مورد تردید قرار دادند،هیچگاه در اینباره شک نکردند که تربیت هنوز تنها و اولین راهی است که هرگونه اصلاح و نوسازی اجتماعی و سیاسی بدان وابسته است.
برایناساس در این تحقیق محقق کوشیده است تا با مراجعه به مقالات و کتابهای گوناگونی که در زمینه پسامدرنیسم نوشته شدهاند و امکان دسترسی به آنها وجود داشته است،به تحلیل مبانی اندیشهء پسامدرنیسم در حوزههای فلسفی، فرهنگی،اجتماعی و تربیتی بپردازد.
اگرچه تحتتأثیر پیدایش نظریهها و ابزارهای دقیقتر،هر دانش علمی همواره نیازمند آن است که مورد بازبینی قرار گیرد،چنین وضعیتی هیچگاه مانع این نخواهد بود که گزارههای علمی را وصفی از عالم واقع ندانیم،و بکوشیم تا با آموختن آنها به دانشآموزان،به آنان کمک کنیم تا دربارهء جهان یکه در آن زندگی میکنند درک درستی به دست آورند.
این نوع شهروندی مستلزم داشتن اطلاعات در مورد جهان اطراف ماست،اما در عین حال نیازمند شهروندان است که دارای ذهنی گشودهاند و ارادهء اجرای طرح زندگی مستقل و جدول 1:وضعیت توجه شهروندان غربی سیاست به علاوه سایر موضوعات مهم در یک جامعه دموکراتیک انفعالی [اقتباس از ترن،2002] (به تصویر صفحه مراجعه شود) باثبات،و توانایی مشارکت در گفتمان عمومی را دارند.
از سوی دیگر آموزش و پرورش پسامدرنی-اگر بتوان از چنین چیزی سخن گفت-خود نیز بر مبانی فلسفی و اجتماعی دیگری استوار است."