چکیده:
به منظور بررسی راهبردها و راهکارهای تعمیمپذیری در آموزش عمومی،مطالعه حاضر از دو دیدگاه نظری و عملی به امکانسنجی آن پرداخته است.جامعه آماری این مطالعه،صاحبنظران و کارشناسان تعلیم و تربیت و معلمان و مربیان مدارس در سطح شهر تهران بودهاند.نمونه آماری تحقیق شامل 200 نفر معلم و مربی و 20 نفر صاحبنظر و کارشناس بود که به ترتیب با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای(چند مرحلهای)و نمونهگیری غیر تصادفی(هدفمند)انتخاب شدند.ابزار تحقیق شامل پرسشنامه 50 سؤالی محقق ساخته برای معلمان و مربیان و پرسشنامه 24 سؤالی محقق ساخته برای صاحبنظران و کارشناسان بدو که به روش دلفی،تنظیم و به مورد اجرا گذاشته شد. نتایج تحقیق در محورهای سهگانه مورد نظر(نقش تربیتی معلم،تأثیر جو کلی مدرسه و نقش تربیتی برنامه درسی)به طور خلاصه چنین است:در خصوص نقش تربیتی مدرسه،آگاهی معلمان و مربیان از وظایف تربیتی خود،سرمشق و الگو بودن معلم،آشنایی معلمان با اصول و فلسفه تعلیم و تربیت و روانشناسی از راهکارهای دارای اولویت بالا بود.در زمینه جو کلی مدرسه، توجه به پرورش و تقویت تفکر خلاق،خودباوری و اعتما به نفس در دانشآموزان،مربوط ساختن آموزشهای مدرسهای بان یازهای واقعی شاگردان و هماهنگی سیاستها و روشهای تربیتی خانه، مدرسه و جامعه و توجه به تدوین وت صریح منشور اهداف تربیتی مدارس از راهکار و راهبردهای دارای اولویت بالا بود.در مورد نقش برنامه درسی،در تعمیمپذیری تربیت تأکید بر رویکرد حل مسأله در برنامههای درسی،تدوین الگوی برنامه درسی با رویکرد تربیت برای زندگی و آموزش مهارتهای زندگی در قالب برنامههای درسی از اولویت بالایی برخوردار بود. در پایان مقاله،الگوی پیشنهادی برای تعمیمپذیری امر تربیت در آموزش عمومی ارائه گردیده است.
خلاصه ماشینی:
"بر اساس تحلیل پاسخهای معلمان و مربیان در جهت تعمیمپذیری امر تربیت در آموزش عمومی،راهکارهای پیشنهادی در سه مقوله جایگاه معلم،جو کلی مدرسه و برنامه درسی دستهبندی شده که اولویتهای مورد نظر در این مقولات به ترتیب زیر است: الف)جایگاه و نقش تربیتی معلم اولویتدارترین راهکار در ارتباط با تعمیمپذیری امر تربیت با توجه به نقش و جایگاه تربیتی معلم به ترتیب زیر است: 1.
بنابراین بین رشته تحصیلی معلمان با نظر آنان نسبت به تأثیر برنامههای درسی در تعمیمپذیری تربیت در آموزش عمومی ارتباط معنادار وجود دارد؛به صورتی که معلمان دانشآموخته رشتههای علوم انسانی نسبت به رشتههای فنی و علوم پایه با این امر توافق بیشتر از حد انتظار دارند.
در این راستا،محققان دیگری از جمله بارت (Barret) در سال 0991 و پردالین (Perdelin) در سال 3991 نیز بر اهمیت روشن کردن اهداف تربیتی مدارس جدول 41:خلاصه نتایج کای دو دومتغیره ارتباط رشته تحصیلی معلمان با نظر آنان نسبت به تأثیر برنامههای درسی در تعمیمپذیری تربیت در آموزش عمومی ارتباط بین رشته تحصیلی معلمان و تأثیری برنامه درسی در تعمیمپذیری (به تصویر صفحه مراجعه شود) آزمون مجذور کای (به تصویر صفحه مراجعه شود) آزمون تعقیبی فای کرامر (به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول 51:خلاصه نتایج کای دو دومتغیره ارتباط بین رشت تحصیلی با اعتقاد به تأثیر جایگه معلم در تعمیمپذیری تربیت در آموزش عمومی ارتباط بین رشته و جو کلی (به تصویر صفحه مراجعه شود) آزمون مجذور کای (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) نمودار 1 در چارچوب برنامهریزی استراتژیک و برنامهریزی توسعه مدرسه اشاره کردهاند."