چکیده:
دکتر باهنر در توضیح مفهوم عزت و افتخار حسینی از دید فرهنگ و ارتباطات دینی توضیح
می دهند که فرهنگ یک جامعه قرین با اسطوره هاست و هر فرهنگ برای حفظ هویت ناب خود
باید به اسطوره ها توجه داشته باشد که د رفرهنگ ایرانی، فرهنگ حسینی ناب ترین
فرهنگهاست و امام حسین uاسطوره جاویدان این فرهنگ است. سپس در ارتباط با
اینکه چگونه می شود این مفهوم را در شرایط کنونی کشور عملی ساخت با نگاهی ارتباطی
دو نوع رسانه سنتی و مدرن را معرفی می کنند و کارکردها و نقاط ضعف و قدرت هریک را
بر می شمرند. سپس در پاسخ به سؤال سوم در مورد مقدورات و محدودیت های ما در این
حوزه به مقدورات و محدودیت های رسانه های سنتی و مدرن می پردازند و چند نوع کارکرد
را که این رسانه ها می توانند انجام دهند معرفی می کنند که عبارت است از: کارکرد
ارشادی، اطلاع رسانی، آموزشی و سرگرمی و سپس به نقش رسانه ها در رسیدن به این
کارکردها می پردازند.
خلاصه ماشینی:
"نتیجه ای که می خواهم از این موضوع بگیرم این است که در شرایط کنونی کشور احیای فرهنگ دینی و تحقق عزت و افتخار حسینی که در واقع تعبیر دیگری از احیای هویت ناب ایرانی ـ اسلامی در کشور است مرهون این است که رسانه های سنتی ما و رسانه های مدرن، مثل رادیو و تلویزیون و سایتهای اینترنتی که در اختیار بخش های مختلف کشور است در سیاست گذاری رسانه های خود یک نوع همگرایی را تعقیب بکنند.
اگر بخواهیم در حوزه آموزشهای دینی مقایسه ای داشته باشیم بین رسانه های سنتی و رسانه های مدرن می بینیم که اگر ما یک سمت آموزش را معلم و سمت دیگر را متعلم بدانیم، آموزش فرایندی است که ارتباطات چهره به چهره، بهره گیری از تمامی کیفیت های حسی، آگاهی واقعی متعلم نسبت به معلم، منبع پیام، در دسترس بودن پیام ها، بازخورد مستمر، اظهارات و پرسش ها، ارتباطات دو سویه و مشارکت فعال مخاطبان در این فرایند نقش مهمی دارد وموفقیت این ارتباط آموزشی مرهون تحقق این ویژگی هاست.
این شاید نوعی نگاه افراطی به قضیه باشد ولی نمی توان این را نفی کرد که رادیو و تلویزیون قابلیت های فوق العاده و بی همتایی در این کارکرد دارند وشاید نقطه قوت رسانه های جدید در این زمینه همین کارکرد سرگرمی آنها باشد و دیده ایم که در این چند سال گذشته، سریال های دینی ساخته شده چقدر مؤثر واقع شده و با استقبال روبرو بوده است؛ هرچند این سریال ها کمبودهایی داشته اند ولی توانسته اند جای خالی ای را پر کنند."