چکیده:
تعلق خاطر به سرگذشت تاریخی جامعه و اقلیمی که مردم در آن زیست میکنند، در بسیاری جوامع از عناصر مهم هویتبخش به شمار میرود.این دو عامل، به خصوص در استان فارس که از پیشینهء تاریخی پرشکوه و جغرافیای متنوع برخوردار است،بسار مهم و مؤثر میباشد.امروزه که دستگاههای ارتباطی، مانند تلفن،ماهواره و اینترنت جامعهء جهانی را به صورت دهکدهء جهانی درآورده است،دریافت میزان تعلق خاطر جوانان به این دو عامل و عوامل مؤثر بر آنان از اهمیتی خاص برخوردار است.این مقاله که نتیجهء پژوهشی تجربی در این زمینه میباشد،به دنبال پاسخگویی به سؤالات زیر است:آیا جوانان شیراز در این دو بعد از هویت،دچار مشکل میباشند یا خیر؟چه عواملی با این فرایند مرتبط است؟میزان اثرگذاری هریک از متغیرهای مستقل بر احساس تعلق به این دو بعد از هویت چه مقدار میباشد؟ نمونهء آماری این پژوهش چهارصد نفر از جوانان شهر شیراز(دانشآموزان سال سوم متوسطه)میباشد.نتایج نشان میدهد تنها 5 درصد از پاسخگویان در بعد تاریخی و 10 درصد در بعد جغرافیایی دچار اختلال هستند و متغیرهای احساس تعلق به جامعه،مشروعیت نظام سیاسی،اعتقاد به مفید بودن مشارکت اجتماعی،برنامهء درسی مدارس،ارتباط با دیگران،روایت هویت ملی و شرکت در فعالیتهای فوق برنامه با هویت جغرافیایی و تاریخ رابطهء معنادار بسیاری دارند.
خلاصه ماشینی:
"نتایج نشان میدهد تنها 5 درصد از پاسخگویان در بعد تاریخی و 01 درصد در بعد جغرافیایی دچار اختلال هستند و متغیرهای احساس تعلق به جامعه،مشروعیت نظام سیاسی،اعتقاد به مفید بودن مشارکت اجتماعی،برنامهء درسی مدارس،ارتباط با دیگران،روایت هویت ملی و شرکت در فعالیتهای فوق برنامه با هویت جغرافیایی و تاریخ رابطهء معنادار بسیاری دارند.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) همانطور که جدول شماره 5 نشان میدهد،از مجموع کل متغیرهای مستقل، متغیرهای احساس تعلق به جامعه،مشروعیت نظام سیاسی،اعتقاد به مفید بودن مشارکت اجتماعی،برنامهء درسی مدارس،ارتباط با دیگران،روایت هویت ملی و شرکت در فعالیتهای فوق برنامه،یا هویت جغرافیایی و تاریخی معناداری بسیاری دارد که نمودار رابطهء قوی مثبت میان این متغیرها و هویت جغرافیایی و تاریخی است؛به طوری که با افزایش این متغیرها،میزان هویت جغرافیایی و تاریخی افراد مورد بررسی نیز افزایش مییابد.
بنابراین،با توجه به مدل نهایی معادلهء رگرسیون خطی متغیرها معنادار را به صورت زیر میتوان ترکیببندی کرد: (به تصویر صفحه مراجعه شود) در معادلهء ارائه شده،به ازای یک واحد افزایش در احساس تعلق به جامعه و استفاده از رسانههای گروهی،به ترتیب 0/083 و 0/181 به هویت جغرافیایی افزوده و به ازای یک واحد افزایش در رویکرد مثبت به غرب،0/33 از هویت جغرافیایی کاسته میشود.
مدل تحلیل مسیر هویت جغرافیایی (به تصویر صفحه مراجعه شود) چنانکه مشاهده میشود،از میان متغیرهایی که اثر مستقیم بر هویت جغرافیایی دارند،متغیرهای احساس تعلق به جامعه و روایت هویت ملی رابطهء معنادار مثبت،و رویکرد مثبت به غرب رابطهء معنادار منفی با هویت جغرافیایی دارند."