خلاصه ماشینی:
"*با توجه به این که یکی از معانی واژهی«الکفل»،«نصیب»،«مساوی»و «مثل»است،چرا خداوند متعال در آیهی 58 سورهی مبارکهی نساء به جای تکرار کلمهی«نصیب»،بار اول«نصیب»را به کار برده و بار دوم«کفل»را آورده است (و من یشفع شفاعة حسنة یکن له نصیب منها و من یشفع شفاعة سیئة یکن له کفل و کان الله علی کل شیء مقیتا» 4؟!
*چرا خداوند متعال در سورهی مبارکهی«زمر»،فعل«سیق»را هم برای مؤمنان و هم برای کافران یکسان به کار برده است؟ «و سیق الذین کفروا إلی جهنم زمرا حتی إذا جاؤوها فتحت أبوابها و قال لهم خزنتها ألم یأتکم رسل منکم یتلون علیکم آیات ربکم و ینذرونکم لقاء یومکم هذا قالوا بلی و لکن حقت کلمة العذاب علی الکافرین) 22، (و سیق الذین اتقوا ربهم إلی الجنة زمرا حتی إذا جاؤوها و فتحت أبوابها و قال لهم خزنتها سلام علیکم طبتم فادخلوها خالدین.
» 73 در این آیه«لهو»از آن جهت بر«لعب»مقدم شده است که«رزق»اسباب سرگرمی نیست،اما«مال و ثروت»انسان را به خود سرگرم میکند و آیهی: «یا أیها الذین آمنوا لا تلهکم أموالکم و لا اولادکم عن ذکر الله و من یفعل ذلک فأولئک هم الخاسرون» 83شاهد مثال خوبی برای تأیید این برداشت است.
برای جا افتادن بیشتر این معنا لازم است به آیات قبل از این آیه نیز توجه کرد که میفرماید: «و تلک حجتنا آتیناها إبراهیم علی قومه نرفع درجات من نشاء إن ربک حکیم علیم و وهبنا له إسحاق و یعقوب کلا هدینا و نوحا هدینا من قبل و من ذریته داوود و سلیمان و أیوب و یوسف و موسی و هارون و کذلک نجزی المحسنین و زکریا و یحیی و عیسی و إلیاس کل نم الصالحین و إسماعیل و الیسع و یونس و لوطا و کلا فضلنا علی العالمین."