چکیده:
دورا مار،با و بدون پیکاسو،بخشی از تاریخ هنر قرن بیستم از دیدگاه یک مورخ زن و منظری زنانه است.در این دیدگاه نه بیوگرافی قهرمان بزرگ قرن،پیکاسو که همواره سایه او بر چهره دورا مار به عنوان عکاسی که آفرینش گرنیکا را به تصویر کشیده و سالها همراه نزدیک وی بوده،بلکه دورا مار به عنوان هنرمند مستقلی که در دورهای از زندگی با هنرمند دیگری همراه بوده است.کتاب درصدد آن است تا با بازخوانی مستقل زندگی وی نشان دهد که چگونه دورا مار بدون حضور پیکاسو توان آن را داشته تا یکی از تأثیرگذارترین هنرمندان این قرن باشد،در حالی که شاید پیکاسو و کنش او باعث فنای نمادین وی در سایه این هنرمند بزرگ شده است.
خلاصه ماشینی:
در این دیدگاه نه بیوگرافی قهرمان بزرگ قرن،پیکاسو که همواره سایه او بر چهره دورا مار به عنوان عکاسی که آفرینش گرنیکا را به تصویر کشیده و سالها همراه نزدیک وی بوده،بلکه دورا مار به عنوان هنرمند مستقلی که در دورهای از زندگی با هنرمند دیگری همراه بوده است.
کتاب درصدد آن است تا با بازخوانی مستقل زندگی وی نشان دهد که چگونه دورا مار بدون حضور پیکاسو توان آن را داشته تا یکی از تأثیرگذارترین هنرمندان این قرن باشد،در حالی که شاید پیکاسو و کنش او باعث فنای نمادین وی در سایه این هنرمند بزرگ شده است.
7 (به تصویر صفحه مراجعه شود) نقد کتاب حاضر یعنی"دورا مار،با و بدون پیکاسو"برای نمایش نوشتن کتابی با دیدگاه فمینیستی و از دیدگاه یک محقق زن و پیرامون یکی از برجستهترین عکاسان نیمه اول قرن بیستم که در سایه سترگ پیکاسو نادیده گرفته شده،ارزش بسیار زیادی دارد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) تصویر 01:دو اثر سورئالیست،دورا مار در این مکان بود که اثر افسانهای پیکاسو شکل گرفت؛وی تابلو گرنیکا را به سرعت در آنجا خلق کرد.
تصویر 31:شکلگیری گرنیکا (به تصویر صفحه مراجعه شود) فصول پایانی کتاب به ادامهی زندگی دورا مار پس از گسست از پیکاسو میپردازد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) تصویر 41:پرتره پیکاسو "من به تنهایی در چشماندازی وسیع گام مینهم، هوا عالی است اما خورشید نیست،نه دوستی هست و نه عابری،من به تنهایی قدم میزنم و به تنهایی سخن میگویم" دورا مار 32 می 6491 نقدی بر کتاب تحلیل مناسبات جنسیتی در قلمرو فرهنگ یکی از اصلیترین طرحهای پژوهشی در نظریهی فمینیستی معاصر بوده است.