چکیده:
در مطالعه حاضر احساس بهزیستی و رضامندی 270 دانشجوی دختر و پسر ایرانی در
سه گروه تحصیلی فنی-مهندسی، علوم پزشکی و علوم انسانی بههمراه یک گروه 24 نفره از
دانشجویان جانباز-معلول با استفاده از دو نوع آزمون SWLS و SWB مورد بررسی قرار گرفته
و اولویتبندی و اهمیت مؤلفههای گوناگون اقتصادی، اجتماعی، خانوادگی، هیجانی و
عاطفی در احساس رضامندی آنها نیز مطالعه شده است. نتایج نشان میدهد که رشته
تحصیلی و زندگی با خانواده در احساس بهزیستی و رضامندی دانشجویان نقش مؤثری دارد.
اما در این موارد میان دختران و پسران تفاوتهایی مشاهده میشود. در میان مؤلفهها 9گانه
مورد مطالعه، سلامت جسمانی اصلیترین مؤلفه و وضعیت اقتصادی، استقلال در
تصمیمگیری، شغل و هیجان خواهی و برخورداری از تجربههای جدید در مراتب بعدی قرار
دارند میان دختران و پسران تفاوتهایی مشاهده گردید، اما میان گروه جانباز- معلول و گروه
عادی از نظر احساس بهزیستی و رضامندی تفاوتی مشاهده نشد.
خلاصه ماشینی:
"درصد اولویتهای دانشجویان در مجموع انتخابهای اول و دوم و سوم برای هریک از مؤلفههای نهگانه رشتههای تحصیلی مؤلفهها علوم انسانی پزشکی فنی و مهندسی سلامت بدنی 49 54 56 همسر مناسب 37 29/5 49 استقلال در تصمیمگیری 45/5 47 40 وضعیت اقتصادی 43 41 40 شغل مناسب 29 30 33 احساس پیشرفت 29/5 35/5 25 عمل به دستورات دینی 29/5 23 20/5 پایگاه اجتماعی 19/5 18 19/5 هیجان خواهی 16/5 26/5 15 در طرح تحلیل واریانس همچنین تعامل بین جنس و مؤلفهها نیز معنیدار بود: [01/0P< و 62/6 = Mse و 09/4 =(1648و18)[F در تجزیه و تحلیلهای بعدی در اثرهای ساده نشان داده شد که تفاوتهای جنسی در مؤلفه وضعیت اقتصادی معنیدار بود به نحوی که برای پسران (میانگین= 80/3، اولویت دوم) این مؤلفه از اولویت بیشتری نسبت به دختران (میانگین= 11/5، اولویت پنجم) برخوردار بوده است.
درصد اولویتهای دانشجویان دختر و پسر در مجموع انتخابهای اول و دوم و سوم برای هریک از مؤلفههای نهگانه مؤلفهها دختران پسران سلامت بدنی 54 50/66 همسر مناسب 42 35 تصمیمگیری 41/16 35 احساس پیشرفت 34/33 25/66 وضعیت اقتصادی 33 49/66 عمل بهدستورات دینی 30 22 شغل مناسب 21/66 33 پایگاه اجتماعی 21/33 16/66 هیجان خواهی 20 18/66 تعامل سهگانه بین رشته تحصیلی، جنس، و مؤلفهها [01/0P< و 62/6 = Mse و 21/2 =(1648و16)[F نیز نشان داد که تفاوت جنسی میان دختران و پسران، در مؤلفه وضعیت اقتصادی، در دانشجویان علوم انسانی بیشترین و در دانشجویان پزشکی از کمترین اولویت برخوردار است."