چکیده:
تحقیق درباره ی تفاوت های جنسیتی در ترس کودکان، عموما نشان دهنده ی این بوده است که دخترها ترسوترند و نسبت به پسرها اضطراب بیشتری را تجربه می کنند. فرض پیشنهاد شده برای این یافته ها این است که جهت گیری نقش جنسیتی و یا انتظارات عاملی مهم در ایجاد این مساله باشد. اما این فرضیه مستقیما درباره ی کودکان مورد بررسی قرار نگرفته است. مطالعه ی حاضر از نوع توصیفی-همبستگی است و رابطه ی میان داده های به دست آمده از پرسشنامه ی نقش های جنسیتی (مردانگی و زنانگی) و اضطراب آشکار کودکان را در یک نمونه ی عادی از کودکان (شامل 234 نفر، 115 دختر و 119 پسر 9-12 ساله)، بررسی کرده است. نتایج نشان داد که میان نقش جنسیتی مردانه و اضطراب کودکان رابطه ی منفی وجود دارد. اما در مقابل، ارتباط معناداری میان زنانگی و اضطراب کودکان یافت نشد. این یافته ها نشان می دهند که جهت گیری نقش جنسیتی، به ویژه مردانگی، احتمالا نقش مهمی در رشد و یا ابقاء اضطراب کودکان بازی می کند
Research on gender differences in children’s fear has generally shown that girls are more fearful and experience more anxiety than boys. A common hypothesis offered for this finding is that gender role orientations or expectations may be operating. However، this hypothesis has not been directly investigated in child samples. The present study describes the relation between a self-report measure of gender role orientation (i.e.، masculinity/femininity) and the intensity of fears in a public sample of children (N 234; ages 9–12; 119 boys and 115 girls). Results revealed that masculinity was negatively related to level of fearfulness. In contrast، no relation was found between femininity and fearfulness. These findings suggest that gender role orientation، especially masculinity، may play a role in the development and/or maintenance of fearfulness in children
خلاصه ماشینی:
جنسیت ، نقش های جنسیتی و اضطراب در دانش آموزان مدارس شهرستان زابل دکترمهناز علی اکبری دهکردی ، حسنیه شهریاری و مریم زارع چکیده تحقیق دربارة تفاوت های جنسیتی در ترس کودکان ، عموما نشان دهندة این بوده است که دخترها ترسوترندو نسبت به پسرها اضطراب بیشتری را تجربه میکنند.
مطالعۀ حاضر از نوع توصیفی -همبستگی است و رابطۀ میان داده های به دست آمده از پرسشنامۀ نقش های جنسیتی (مردانگی و زنانگی ) و اضطراب آشکار کودکان را در یک نمونۀ عادی از کودکان (شامل ٢٣٤ نفر، ١١٥ دخترو ١١٩ پسر ٩-١٢ ساله )، بررسی کرده است .
Arrindell, Martin Eisemann, Jo¨rg Richter, Tian P.
Caballo, Jan van der Ende, Ezio Sanavio, Nuri Bage´s, Lya Feldman, Ba´rbara Torres, Claudio Sica, Saburo Iwawaki, Chryse Hatzichristou نفس زدن و تپش قلب نمود مییابد، شخص را آمادة پاسخ “جنگ یا گریز” می کند؛ یعنی یا شخص میگریزد یامی جنگد (بارلو، چورپیتا،و تارووسکی ١، ١٩٩٦).
نتایج میانگین نمرات کسب شده از پرسشنامۀ نقش های جنسیتی و مقیاس تجدید نظر شدة اضطراب آشکار کودکان برای پسرها و دخترهاو کل نمونه در جدول ١ نشان داده شده است .
همچنین ، یافته های این تحقیق شواهدی برای وجود رابطۀ میان جهت گیری نقش جنسیتی و ترس در کودکان فراهم نموده است .
Gender Role Orientation and Fearfulness in Children with Anxiety Disorders.
Gender role traits among individuals with social anxiety disorder.
Computer anxiety: the role of psychological gender.