چکیده:
بهبود و توسعه عملکرد تحصیلی فراگیران یکی از اهداف اصلی مراکز آموزشی می باشد. نحوه ی استفاده از زمان و همچنین عادات مطالعه در دانش آموزان متفاوت است که این خود یکی از دلایل برتری آنها در تحصیل می باشد. هدف پژوهش حاضر مقایسه عادات مطالعه، خودکارآمدی و تعلل ورزی در دانش آموزان مدارس تیزهوش و عادی دوره متوسطه شهر اردبیل بود. روش: جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل کلیه دانش آموزان تیزهوش و عادی متوسطه شهر اردبیل در سال تحصیلی 91-1390 می باشد. نمونه پژوهش به حجم 50 نفر (25 دانش آموز تیزهوش و 25 دانش آموز عادی) به صورت نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب شد و برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه عادات مطالعه PSSHI))، پرسشنامه خودکارآمدی شرر و همکاران و پرسشنامه تعلل ورزی لای استفاده شده است. روش تحقیق از نوع علی- مقایسه ای بوده و برای تجزیه و تحلیل داده از تحلیل واریانس چند متغیری (مانوا) استفاده شده است. نتایج این مطالعه نشان داد که بین دانش آموزان عادی و تیزهوش در سه مولفه از مولفه های عادات مطالعه یعنی حافظه، برگزاری امتحانات، تندرستی و کل عادات مطالعه و همچنین تعلل ورزی تفاوت معنی دار وجود دارد. اما از لحاظ خودکارآمدی بین دانش آموزان تفاوت معناداری وجود نداشت. بر اساس نتایج این پژوهش به نظر می رسد که دانش آموزان تیزهوش از وقتشان به بهترین وجه استفاده می کنند و از تعلل ورزی کمتر و تلاش بیشتری در رسیدن به اهدافشان برخوردارند.
Develop learners academic performance is one of the main objectives of the training centers. How to use time and study habits of the students varied that is one of the reasons for their preference. The aim of present study was a comparison study habits، self- efficacy and procrastination in gifted and normal student''s high schools of Ardabil city. Methods: The study sample included all gifted and a normal student in junior high schools of Ardabil is the 91-1390 school year. The sample size of 50 patients (25 gifted and 25 normal) a random sample multi-step was chosen. To collect data from a questionnaire study habits (PSSHI)، self-efficacy Scherrer et and procrastination lay is used. Method of causal-comparative of data for analysis and multivariate analysis of variance (MANOVA) was used. Results showed that there are significant differences between normal and gifted students in the three components of the components of the reading habits of memory، exams، health and general study habits and procrastination. But there was no significant difference in efficacy between students. The results of this study it appears that gifted students the best use of their time and reached their goals delays are making fewer and more.
خلاصه ماشینی:
مقایسه عادات مطالعه ، خودکارآمدی و تعلل ورزی میان دانش - آموزان مدارس تیزهوش و عادی دکترمحمد نریمانی ، حانیه غلام زاده و حمیدرضا دهقان چکیده بهبود وتوسعۀ عملکرد تحصیلی فراگیران یکی از اهداف اصلی مراکز آموزشی است .
نمونه پژوهش به حجم ٥٠ نفر (٢٥ دانش آموز تیزهوش و ٢٥ دانش آموز عادی ) به صورت نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند و برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه عادات مطالعه (PSSHI)، پرسشنامه خودکارآمدی شررو همکاران و پرسشنامه تعلل ورزی لای استفاده شده است .
Derossis, Rosa, Schwartz, Hauge " Bordage 4.
Bildrig نتایج تحقیقات انجام شده در رابطه با عادات مطالعۀ دانش آموزان نشان می دهد که دانش آموزان کم پیشرفت در مقایسه با دانش آموزانی که از لحاظ پیشرفت تحصیلی در سطح بالاتری قرار دارند، دارای عادات تحصیلی نامناسب تر و مهارت های تحصیلی و همچنین مطالعه - ضعیف تری هستند و با تلاش کمتری به یادگیری می پردازند، اهداف تحصیلی وشغل سطح پایین تری دارند وبازدة تحصیلی آنان کمتر است (امینیان ،١٣٧٣).
Greene, Miller, Crowson, Duke " Akey 6.
Pedro" et al علل و پیامدهای آن می تواند به عنوان چشم اندازی مناسب نسبت به پدیده تعلل ورزی برای پژوهشگران علاقه مند به این حیطه ، ایده های پژوهشی مناسبی را فراهم کند بنابراین ، با توجه به سوابق پژوهشی ارائه شده میتوان چنین استباط کرد که : بین مؤلفه های عادات مطالعه ، همچنین خودکارآمدی و تعلل ورزی دانش آموزان تیزهوش و عادی تفاوت وجود دارد.
Teachers self-efficacy beliefs as determinants of job satisfaction and tudent academic achievement: Astudy at the school level, journal of psychology, 44(6), 473-490.