خلاصه ماشینی:
"اصولا در ارتباط فکری و عاطفیمیا اعضای گروه فرقان و نیزآرمان مستضعفین با دکتر شریعتی وتاثیرپذیری شدید آنها از افکار دکترکه وی را«شهید پنجم ایدئولوژیکشیعه»مینامیدند،تردیدی نیست؛چون متأسفانه برخوردهای بحثانگیزو باید بگویم«یکسویه»،«غیر علمی»و«همراه با بیانصافی»که در جایجای آثار دکتر نسبت به علمای بزرگشیعه،از خواجه نصیر طوسی و شیخبهائی گرفته تا علامه مجلسی و آیتالله میلانی وجود دارد و حتی مورداعتراض پدرش مرحوم محمد تقیشریعتی قرار داشت است(ر.
یک شب که افطار کرده بودیم وداشتیم برای رفت به حسینیه آمادهمیشدیم،یکی از حضار مسئلهایشرعی را مطرح کرد که:حاج آقا!چنین مسئلهای هست و چه بایدکرد؟با اینکه من به اصطلاح آخوند وملای ده بودم و سئوال هم از من شدهبود و نه از دیگران،باور نمیکنیدپیش از آنکه سخنی در پاسخ شخصسائل بگویم،حضار که مأمومین نمازجماعت و مستمعین منابر من بودند،یکییکی شروع کردند به اظهار نظرکردن و پاسخ گفتن به سئوال آن بندهخدا!و بعد از اینکه غالب افراد آنجمع،اظهار نظر و در واقع،اظهارلحیه نمودند،تازه یکی سر برداشت وگفت:«آقا،نظر خود شما چیست؟!»بند گفتم:«البته سئوال آقا از بنده بود،ولی فتوایش را حضرات دادند و دیگرنوبت به ما نرسید!» اینگونه برخوردها در حالی استکه اهل نظر میدانند در فهم تکالیفشرعی عملی روزانه،حتی اتکاء به(به تصویر صفحه مراجعه شود)رسالههای ظاهرا فارسی و روشنمراجع عظام تقلید کافی نیست وافرادی میتواند کاملا تمامی مطالبرسالۀ توضیح المسائل یک مرجع را«درست»بفهمند و هیچ جا هم بهخطا و اشتباه در برداشت نیفتند کهگذشته از اینکه سالها در حوزههایعلوم دینی نزد اساتید فن درس فقه واصول خوانده و با مبانی آشنا شدهاند،به مبانی و دیدگاههای علمی خاصآن مرجع نیز واقف باشند و در هنگاممطالعه عبارات ظاهرا روشن و همهکس فهم رسالۀ عملیۀ ایشان،آن مبانیرا مد نظر داشته باشند،و گرنه گاههمین عبارات به ظاهر روشن رساله،ممکن است خواننده را در شناختفتوای صاحب رساله به اشتباه افکند."