چکیده:
اسلام هراسی یا منفی نمایی های غیرعقلانی از اسلام و مسلمانان، ریشه در فراز و فرودهای تاریخی، رویکردهای سیاسی هدایت شده و آسیب های ابزارهای معرفت شناسانه غربی دارد. رویکردهای اسلام هراسی معاصر بر دو نحله: نئومحافظه کاری و لیبرالی تفکیک شده است. تئوری برخورد تمدن ها، مبنای نظری رویکردهای افراطی نئومحافظه کار در اروپا شد، به نحوی که مفهوم «یورابیا» در این راستا از سوی برخی از نویسندگان اروپایی ابداع شد و بدون اینکه نتیجه ای از این لفاظی های بی مبنا حاصل شود صرفا بر احساسات غیرعقلانی اسلام هراسانه در اروپا افزود. اما اسلام هراسی در رویکرد لیبرال، با تمرکز حملات بر اسلام سیاسی و قراردادن برنامه هایی در جهت لیبرال سازی مسلمانان اروپایی انجام شد. در این راستا سیاست چندفرهنگ گرایی به سیاست تک فرهنگ گرایی و انسجام فرهنگی تغییر داده شد. رویکرد معرفت شناسانه سکولار که به عنوان سازه ای اجتماعی - تاریخی در فضای معرفتی غرب تکوین یافته است به عنوان مهم ترین سب آسیب گرایشات اسلام هراسانه در اروپا محسوب می شود و از آنجا که در ذات تعالیم اسلامی و فرهنگ مسلمانان آمیختگی ساحت های اجتماعی و سیاسی با بنیادهای مذهبی و اخلاقی وجود دارد، رویکرد سکولار غربی باید اسلام سیاسی را به عنوان «زبانی غیر غربی» از سیاست تلقی کند.
Islamophobia or negative irrational perceptions of Islam and Muslims is rooted in historical ups and downs, guided political approaches and distorted Western epistemological underpinnings. today in Europe, the Islamophobia approaches are categorized intotwo branches: 1. neo-conservatism and 2. liberal. The theory of the clash of civilizations turned out to be the theoretical basis for extremist neo-conservative approaches in Europe in such a way that some European authors created the “Eurabia” phenomenonand hence, without having any results, these acts have added to the extent of irrational feelings of Islamophobia in Europe. However, the liberal Islamophobia approach concentrated on “political Islam” and incorporated programs in its agenda to liberalizeEuropean Muslims. In this respect, the policy of “multiculturalism” turned into “monoculturalism” and “cultural homogenization”.The secular ideological approach that has evolved as asocial-historical structure in the Western ideological atmosphere isone of the most important reasons of Islamophobic tendencies inEurope. The Islamic teachings and Muslim cultural, social and political spheres are mixed with religious and moral foundations.In this respect, the secular Western approach should see politicalIslam as a “non-Western language” of politics.
خلاصه ماشینی:
فصلنامه علمی-پژوهشی مطالعات انقلاب اسلامیسال هشتم،بهار 1390،شماره 24 صفحات 326-303 SEIDUTS NOITULOVER CIMALSI lanruoJ hcraeseR-cifitneicS ylretrauQ A 42 oN,1102 gnirpS,8,loV جلوهها و نمودهای اسلام هراسی در اروپا؛رویکردهای نئو محافظهکار و لیبرال محمد رضا مجیدی* محمد مهدی صادقی** کیده {IBاسلامهراسی یا منفینماییهای غیرعقلانی از اسلام و مسلمانان،ریشه در فراز و فرودهای تاریخی،رویکردهای سیاسی هدایتشدهو آسیبهای ابزارهای معرفتشناسانه غربی دارد.
رویکردهایاسلام هراسی معاصر بر دو نحله:نئو محافظهکاری و لیبرالی تفکیکشده است.
اما اسلام هراسی در رویکرد لیبرال،با تمرکز حملات بر اسلامسیاسی و قراردادن برنامههایی در جهت لیبرال سازی مسلمانانIB}(*).
کارشناسی ارشد مطالعات منطقهای دانشگاه تهران.
رویکرد معرفتشناسانه سکولار که بهعنوان سازهای اجتماعی-تاریخی در فضای معرفتی غرب تکوین یافته است بهعنوانمهمترین سبب آسیب گرایشات اسلام هراسانه در اروپا محسوبمیشود و از آنجا که در ذات تعالیم اسلامی و فرهنگ مسلمانانآمیختگی ساحتهای اجتماعی و سیاسی با بنیادهای مذهبی واخلاقی وجود دارد،رویکرد سکولار غربی باید اسلام سیاسی را بهعنوان«زبانی غیر غربی»از سیاست تلقی کند.