چکیده:
گسترش روز افزون توسعه صنعت حمل و نقل هوایی در دهه اخیر در جهان،به عنوان یکی از مهمترین محورهای توسعه و رشد کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه مطرح شده و از جایگاه ویژهای در برنامههای توسعه اقتصادی،اجتماعی،فرهنگی و تکنولوژیکی کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه برخوردار است.رشد فعالیتهای اقتصادی و اجتماعی در ایران،لزوم جا به جایی سریع مردم و کالاها و در نتیجه افزایش روز افزون تقاضا بخش حمل و نقل هوایی را یک ضرورت اجتناب ناپذیر ساخته است.از طرف دیگر صنعت حمل و نقل هوایی بعنوان یک عامل بسیار مهم در توسعه اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران میباشد،لذا اطلاع داشتن از چالشها و فرصتهایی که در این صنعت وجود دارد باعث ارایه راهبردها،سیاست گزاریها،اهداف و در نهایت توسعه آن میگردد.بدین منظور،این مقاله چالشها و فرصتهایی را که در برنامهریزی حمل و نقل هوایی ایران وجود دارد، مورد بحث و بررسی قرار داده و با استفاده از تحلیلهای آماری و مدل رگرسیون دو متغیره نرخ رشد مسافرین را در فرودگاه اصفهان به عنوان نمونه مورد مطالعه،در سالهای آینده پیشبینی نموده است و همچنین با استفاده از فرمول ضریب صندلی اشغال شده و تخصیص هواپیما به مسیر،نوع هواپیمای پیشنهادی در مسیرهای مختلف مشخص شده است.نتایجی که از این تحقیق به دست می آید،مشخص میکند که حجم مسافر ورودی و خروجی فرودگاه اصفهان از سال 1385 تا سال 1390 دارای رشد سالیانه تقریبا 3 درصدی خواهد بود و نوع هواپیما پیشنهادی هواپیمای فوکر 100 و بویینگ 727 میباشد.
خلاصه ماشینی:
"2-احداث،توسعه و افزایش تعداد فرودگاهها در مقابل نادیده گرفتن توسعه و افزایش ظرفیت ناوگان مسافری و غیر اقتصادی بودن این فرودگاهها با توجه به ارزبری و وابستگی تکنولوژی تأسیسات و تسهیلات حمل و نقل هوایی و سیستمهای ناوبری فرودگاهها،در حال حاضر مجموعا 173 نقطه به صورت باندهای خاکی یا محوطههای فرودگاهی کشوری و نظامی نیمه فعال و یا فعال عملیاتی در کشور وجود دارد که از این تعداد 391 محل به صورت فرودگاه غیر نظامی هستند(صفارزاده و غلامرضا معصومی،3831،ص 41)و بسیاری از آنها فاقد پروازهای برنامهای بوده و مکانیابی بعضی از آنها مطابق با استاندارد جهانی نیست.
کیلومتر-صندلی اشغال شده در مسیر I-j 001-ضریب صندلی اشغال شده در مسیر I-j کیلومتر-صندلی عرضه شده در مسیر I-j برای تعیین نوع هواپیما به مسیر از فرمول زیر استفاده گردید: تعداد صندلی اشغال شده در مسیر -تخصیص هواپیما به مسیر تعداد پرواز (به تصویر صفحه مراجعه شود) نمودار شماره 1 بیشبینی ترافیک مسافرین فرودگاه اصفهان(0931) جدول شماره 4-ضریب صندلی اشغال شده و تخصیص هواپیما به مسیر پروازهای از اصفهان به شهرهای مختلف(4831) (به تصویر صفحه مراجعه شود) منبع:گزارش عملکرد هواپیمای جمهوری اسلامی ایران(4831) *توضیح اینکه هواپیمای FIOO کوتاه برد تا برد متوسط و با ظرفیت 301 نفر است.
برای حل مشکلات صنعت حمل و نقل هوایی کشور پیشنهادات زیر را ارایه میگردد: با توجه به اینکه فرودگاه بین المللی شهید بهشتی اصفهان دارای کادر متخصص و زیرساختهای لازم بوده و بطور متوسط در هر ماه ششصد پرواز از اصفهان به شهرهای مختلف انجام میشود و از طرف دیگر اصفهان به عنوان قطب اقتصادی،صنعتی،توریستی و فرهنگی در بین شهرهای کشور مطرح است،لذا فرودگاه اصفهان به عنوان مرکز پروازی مستقل جهت ارتباط هوایی با سایر شهرها امری ضروری است."