چکیده:
بوده(کارایی کامل)و میانگین کارایی تحت این فرض 58 درصد بوده است.با در نظر داشتن فرض دوم؛شرکتهای پخش قاسم ایران،سهامی عام کف،توزیع داروپخش،پخش هجرت،پخش فردوس،هنگل پاکوش،پخش پیشگام،کیمیا پخش فام،جهان دامدارو، آزمایشگاههای تولیدی داروسازان ایران،پویش الکه،لیوار،دامپزشکان امین و زرینپخش نصر نیز به جمع شرکتهای پخش کارا میپیوندند که متوسط کارایی تحت این فرض 71 درصد است.در نهایت با توجه به الگو بودن شرکت پخش رازی در بین شرکتهای پخش غذایی،آرایشی-بهداشتی و داروهای انسانی و صنایع مرغ مادر ایران در بین شرکتهای پخش داروهای دامی توصیه میشود شرکتهای پخش ناکارا برای افزایش کارایی بسته به نوع فعالیت،شرکتهای پخش رازی یا صنایع مرغ مادر ایران را به عنوان الگو خود قرار دهند. یکی از پروژههای اصلی اصلاح نظام توزیع کالا در طرح تحول اقتصادی،ساماندهی نظام پخش کالا است.اهداف اصلی اجرای این پروژه،ساماندهی پخش کالا،پایش مستمر توزیع مویرگی کالا در واحدهای صنفی،کاهش هزینه مبادله و ارتقای کارایی در صنعت پخش میباشد.در این راستا،هدف اصلی این مقاله بررسی و ارزیابی کارایی شرکتهای بخش است.ارزیابی کارایی در شرکتهای پخش این مکان را فراهم میکند تا امکانات توزیع شرکتهای پخش را شناسایی کنیم. در این مطالعه،با استفاده از روش ناپارامتری و دادههای سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان وزارت بازرگانی در سال 1386،کارایی شرکتهای پخش در توزیع کالا با دو فرض بازدهی ثابت نسبت به مقیاس و بازدهی متغیر نسبت به مقیاس ارزیابی شده است. نتایج نشان میدهد که با فرض اول؛شرکتهای پخش رازی،به پخش صنایع مرغ مادر ایران،پخش پگاه،سایه سمن،پرنیان مهیار و پخش البرز از بیشترین کارایی برخوردار
خلاصه ماشینی:
"در این مطالعه،با استفاده از روش ناپارامتری و دادههای سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان وزارت بازرگانی در سال 6831،کارایی شرکتهای پخش در توزیع کالا با دو فرض بازدهی ثابت نسبت به مقیاس و بازدهی متغیر نسبت به مقیاس ارزیابی شده است.
در این مقاله با به کارگیری روش برنامهریزی ریاضی و استفاده از دادههای سال 6831،کارایی فنی شرکتهای بخش محاسبه میشود تا مشخص شود که کدام یک از شرکتهای پخش از نظر کارایی وضعیت بهتری دارند؟و آیا هر شرکت پخش در مقایسه با سایر شرکتها به نحوه مطلوبی از منابع موجود خود استفاده میکند؟ 1.
رتبهبندی شرکتهای الگو از آنجا که یکی از اهداف روش تحلیل پوششی دادهها ارائهی الگوی مرجع برای شرکتهای ناکارا میباشد،لذا در اینجا ما براساس نتایج خروجی نرمافزار،الگوی هریک از شرکتهای پخش مورد مطالعه را مشخص کردهایم که در قالب جدول(4)ارائه شده است.
جدول 4-شرکتهای پخش الگو برای افزایش کارایی سایر شرکتهای پخش در سال 6831 (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) منبع:محاسبات تحقیق از آنجا که 21 شرکت در این پژوهش به عنوان الگو تعیین شدهاند، DEA این امکان را میدهد تا هریک از شرکتهای مرجع را اولویتبندی کنیم،بنابراین با استفاده از دو روش تعداد دفعات و مجموع وزنی تعداد دفعات،اقدام به اولویتبندی واحدهای مرجع می کنیم.
در این پژوهش،برای اندازهگیری کارایی شرکتهای پخش از روش ناپارامتری و دادههای سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان وزارت بازرگانی در سال 6831استفاده شده است و کارایی شرکتهای پخش با دو فرض بازدهی ثابت نسبت به مقیاس و بازدهی متغیر نسبت به مقیاس محاسبه شدهاست."