چکیده:
لال رفتاری در دانش آموزان ابتدایی شهر شیراز کاستی توجه است.نتیجهگیری:در مجموع،یافتهها نشان داد که شیوع اختلالهای رفتاری با توجه به جنسیت و تحصیلات پدر متفاوت است.این نتیجه برای موقعیتهای آموزشی دارای مضامین کاربردی است و بیان کنندهء آن است که مدارس ابتدایی برای پیشگیری و درمان اختلالهای رفتاری،نیازمند خدمات مشاوره و راهنمایی هستند.این موضوع در برنامهریزی،تنظیم بودجه و سیاستهای آموزشی و درمانی،میتواند سودمند باشد.
Objective: This study investigates the prevalence of attention deficit hyperactivity disorder (ADHD)، conduct disorder (CD)، and oppositional defiant disorder (ODD) among elementary students in Shiraz.
Method: Utilizing a random cluster sampling method، 1300 students were recruited، and evaluated with CSI-4 (parents form).
Results: Data analysis revealed that 17.5% of the students have these three disorders، and the boys had a greater ratio. It included attention deficit (6.7%)، hyperactivityimpulsivity (6%)، Combined ADHD (5%)، CD (5%)، ODD (3.6%).
Conclusion: These findings stress that prevalence of disruptive disorders are considerable in Shiraz، and need to be emphasized in the therapeutic and educational policies.
خلاصه ماشینی:
در بررسی توکلیزاده و همکاران(6731)در بین دانش آموزان دبستانی گناباد 71 درصد از جمعیت مورد بررسی مبتلا به رفتار ایذایی و کاستی توجه بودهاند و اختلال کاستی توجه و بیش فعالی با شیوع 9 درصد از شایعترین اختلالهای بوده است.
روش جامعه،نمونه و روش نتیجهگیری این پژوهش به صورت زمینهیابی انجام شده و در آن،میزان شیوع اختلالهای رفتاری دانش آموزان مدارس ابتدایی شهر شیراز مورد بررسی قرار گرفته است.
بحث و نتیجهگیری پژوهش حاضر به منظور بررسی شیوع اختلال کاستی توجه و بیش فعالی،اختلال سلوک و اختلال نافرمانی مقابلهای در دانش آموزان دورهء ابتدایی شهر شیراز با استفاده از پرسشنامه علائم مرضی کودکان CSI-4 (فرم والدین)انجام شده است.
کاستی توجه و بیش فعالی در پسرها شایعتر از دخترها و در کودکان نسبت به نوجوانان، شایعتر است(کار،9991)همچنین نشاط دوست، کلانتری و یوسفی(6731)شیوع این اختلال را در پایهء اول و دوم ابتدایی اصفهان 3/77 و فرشیدنژاد (0831)در تحقیق خود در دختران 4/8 درصد و در پسران 8/1 درصد گزارش کردهاند.
''Epidmiological study of disorders in late childhood and adolescence,age and gender-specific prevalence,Journal of Child Psychology, Psychiatric and Allied Diseiplines.
Epidemiological study of disorders in late childhood and adolescence,age and gender specific who have diagnosis of attention-deficit/ hyperactivity disorder''.
Journal of the American Academy of child and Adolescents Psychiatry,30,69-673.
Journal of the American Academy of child and Adolescents Psychiatry,30,69-673.
Journal of the American Academy of child and Adolescents Psychiatry,30,69-673.
Journal of the American Academy of child and Adolescents Psychiatry,30,69-673.