چکیده:
ج نشان داد که استفاده از راهبردهای مقابله هیجان-مدار،موجب افزایش نشانگان تنیدگی و استفاده از راهبردهای مقابله مسئله-مدار،موجب کاهش تنیدگی میشود.همچنین مقایسه عوامل تنیدگیزا،نشانگان تنیدگی و راهبردهای مقابله پدران و مادران دانشآموزان ناشنوا نشان داد که پدران نسبت به مادران در مؤلفهء محدودیتهای جسمانی(عامل تنیدگیزا)،نشانگان رفتاری و مقابلهء رویارویی(هیجانمدار)بهطور معنادار،بالاتر بودند.نتیجهگیری:بنابراین نتایج تحقیق نشان داد که استفاده از راهبردهای مقابله مسئله-مدار، یکی از روشهای مؤثر کاهش تنیدگی و فشارهای روانی برای والدین دانشآموزان ناشنواست.
Objective:The aim of the current study was to study the relationship between stressors، coping strategies and stress symptoms in parents of deaf student.
Method: To obtain the stated goal two hundred parents (100 mothers، and 100 fathers) of deaf students haven been selected by means of cluster sampling and the following instrument were used to collect data: Questionnaire of Resource and Stress- Short Form (Friedrich، Green berg، & Crnic، 1983)، Ways of Coping (Lazarous، & Folkman، 1984) and Stress Symptoms Indicators (Seyyed khorasani،1998). Analysis of data using correlation coefficient، multiple regression، and "t" test have been accomplished to address the stated questions.
Results: Analysis of data revealed that there was a significant correlation between sources of stressors (familial factors، temperament of the child، and physical limitations) and stress symptoms (in behavioral، cognitive، affective، and physiological domains) in parents of deaf children. Moreover، data revealed that using emotionally oriented coping style increased stress symptoms in parents، whereas، utilizing problem oriented coping strategies reduced psychological stress of the parents. In addition، comparison of mothers and fathers revealed that fathers were higher than mothers in reaction to stressors، and showing behavioral symptoms of stress (i.e. aggression، and other hostile behaviors) fathers also were higher in using emotionally oriented coping strategies.
Discussion: Utilizing problem oriented coping strategies can reduce stress symptoms in parents of deaf children.
خلاصه ماشینی:
همچنین مقایسه عوامل تنیدگیزا،نشانگان تنیدگی و راهبردهای مقابله پدران و مادران دانشآموزان ناشنوا نشان داد که پدران نسبت به مادران در مؤلفهء محدودیتهای جسمانی(عامل تنیدگیزا)،نشانگان رفتاری و مقابلهء رویارویی(هیجانمدار)بهطور معنادار،بالاتر بودند.
نتیجهگیری:بنابراین نتایج تحقیق نشان داد که استفاده از راهبردهای مقابله مسئله-مدار، یکی از روشهای مؤثر کاهش تنیدگی و فشارهای روانی برای والدین دانشآموزان ناشنواست.
ابزار ابزارهایی که در این پژوهش مورد استفاده قرار گرفتند،پرسشنامهء منابع تنیدگی8 (QRS-SF) ، فردریک و همکاران(3891)برای ارزیابی عوامل تنیدگیزا،پرسشنامهء راههای مقابله9 (WOC) (لازاروس و فالکمن،4891)برای اندازهگیری راهبردهای مقابله با تنیدگی و پرسشنامه نشانگان تنیدگی(سید خراسانی،7731)برای اندازهگیری میزان تنیدگی بود.
در این پژوهش،هدف اصلی پاسخ به این سؤال بود که آیا میان عوامل تنیدگیزا،راهبردهای مقابله و نشانگان تنیدگی رابطهای وجود دارد؟در راستای پاسخگویی به این پرسش،دادههای مربوط به دست آمده از پدران و مادران دانشآموزان ناشنوا مورد تحلیل قرار گرفت.
ضرایب تاثیر روشهای مسئله-مدار (0/55-- B )،هیجان-مدار(0/077- B )و عوامل تنیدگیزا(0/94- B )با توجه به آمارههای t نشان میدهند که این متغیرها با اطمینان 99%میتوانند تغییرات مربوط به نشانگان تنیدگی پدران را پیشبینی کنند؛یعنی افزایش استفاده از روشهای مسئله-مدار و کاهش استفاده از روشهای هیجان- مدار و عوامل تنیدگیزا،نقش معنیداری در کاهش تنیدگی پدران دانشآموزان ناشنوا دارد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) براساس این نتایج جدول 3،میزان F مشاهده شده (63/907)برای نشانگان تنیدگی مادران،معنیدار است(0/50> p )و 55%واریانس مربوط به نشانگان تنیدگی مادران دانشآموزان ناشنوا با متغیرهای پیشبین تبیین میشود(0/55- R2 ).
بحث و نتیجهگیری تحلیل دادهها نشان داد که همبستگی مثبت و معنادار بین میزان عوامل تنیدگیزا و بروز نشانگان تنیدگی در والدین کودکان ناشنوا وجود دارد.